مشاوره و روانشناسی

تعریف کلی اختلال شخصیت :

این فصل با تعریف کلی اختلال شخصیت آغاز می شود که در مورد هریک از

10 اختلال شخصیت مشخص به کار می رود . 

اختلال شخصیت  : الگوی با دوام تجربه درونی و رفتار است که به طور چشمگیر ی

از انتظارات فرهنگ فرد منحرف می شود ، فراگیر و انعطاف ناپذیر است ، در نوجوانی

یا اوایل بزرگسالی شروع می شود ، با گذشت زمان پایدار است ، و به ناراحتی

یا اختلال منجر می شود .

 

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم .DSM_5 

انجمن روانپزشکی آمریکا. ترجمه : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دسته بندی اختلالات شخصیت بر اساس شباهتهای توصیفی :

اختلالهای شخصیت بر اساس شباهتهای توصیفی ، به سه دسته عمده ،

طبقه بندی می شوند .

دسته الف : اختلالهای شخصیت پارانوئید  ، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی را در بر 

می گیرند . 

افراد مبتلا به این اختلالها اغلب غیر عادی یا عجیب به نظر می رسند .

دسته ب : اختلالهای شخصیت ضد اجتماعی ، مرزی ، نمایشی و خود شیفته 

را شامل می شوند .

افراد مبتلا به این اختلالها اغلب نمایشی ، هیجانی یا دمدمی به نظر می رسند .

دسته ج : اختلالهای شخصیت دوری جو ، وابسته و وسواسی -جبری را در بر می گیرد .

افراد مبتلا به این اختلالها اغلب مضطرب یا بیمناک به نظر می رسند . 

 

منبع :

متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی . چاپ چهارم -2000

انجمن روانپزشکی آمریکا . ترجمه : دکتر محمد رضا نیکخو - هامایاک آوادیس یانس

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت پارانوئید :

ویژگی اصلی این اختلال ، بی اعتمادی . سوء ظن فراگیر به دیگران به طوریکه

انگیزه های آنها به صورت بد خواهانه برداشت می شود . در اوایل بزرگسالی

شروع میشود و در موقعیت های مختلف وجود دارد :

1- بد گمانی ها  ، بدون مبنای کافی  ، که دیگران او را استثمار می کنند به او صدمه

می زنند یا وی را فریب می دهند .

2- دلمشغول تردیدهای ناموجه در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان

یا همکاران است .

3- مایل نیست اسرار خود را با دیگران در میان بگذارد که دلیل آن ترس بی جا در این

باره است که از اطلاعات به صورت بد خواهانه علیه او استفاده خواهد شد .

4- از اظهارات محبت آمیز یا وقایع خوشایند معانی پنهان تحقیر آمیز یا تهدید کننده

برداشت می کند .

5- همواره به دیگران کینه می ورزد ( یعنی توهین ها ، بی حرمتی ها ، یا تحقیرهای

دیگران را نمی بخشد ) .

6- حملاتی را به شخصیت یا اعتبار خود احساس می کند که برای دیگران آشکار نیستند

و زود  با عصبانیت واکنش نشان می دهد یا حمله متقابل می کند .

7- بدون دلیل موجه ، در مورد وفاداری همسر خود سوء ظن مکرر دارد .

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم .DSM-5

انجمن روانپزشکی آمریکا . ترجمه : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 

 

 

 

 

 

 

 

 





تاريخ : چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت اسکیزوئید :

ویژگی اصلی این اختلال ، الگوی فراگیر جدایی از روابط اجتماعی و دامنه محدود ابراز هیجانات 

در موقعیت های میان فردی ، که در اوایل بزرگسالی شروع می شود و در انواع زمینه ها

وجود دارد :

1- روابط صمیمی ، از جمله عضوی از خانواده بودن را  نه دوست دارد و نه اینکه از آن لذت می برد .

2- تقریبا همیشه فعالیتهای منفرد را ترجیح میدهد . 

3- به داشتن تجربیات جنسی با دیگری ، اگر وجود داشته باشد علاقه کمی دارد .

4- از فعالیتهای کمی اگر وجود داشته باشند ، لذت می برد .

5- غیر از خویشاوندان درجه اول ، دوستان نزدیک یا محرم اسرار ندارد .

6- نسبت به تحسین یا انتقاد دیگران بی تفاوت به نظر می رسد .

7- سردی عاطفی ، جدایی ، یا حالت عاطفی سطحی نشان میدهد .

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشکی آمریکا . ترجمه : یحیی سید محمدی 

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 5 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی :

ویژگی اصلی این اختلال ، الگوی فراگیر کمبودهای اجتماعی و میان فردی که با 

ناراحتی زیاد از روابط صمیمی و کاهش قابلیت برای آن به علاوه تحریفهای شناختی

یا ادراکی و عجیب و غریب بودن رفتار مشخص میشود که در اوابل بزرگسالی شروع 

میشود و در زمینه های مختلف وجود دارد :

1- افکار ارجاعی ( بدون هذیانهای ارجاعی ) : افکار ارجاعی یعنی : تعبیرهای 

نادرست وقایع اتفاقی و رویدادهای بیرونی به صورتی که معنی خاص و غیر عادی 

اختصاصی برای فرد دارند .

2- عقاید عجیب و غریب یا تفکر سحر آمیز که بر رفتار تاثیر می گذارند و با هنجارهای

خرده فرهنگ هماهنگ نیستند ( مثل خرافات ، اعتقاد به غیب بینی ، تله پاتی 

یا حس ششم )

3- تجربیات ادراکی غیر عادی ، از جمله خطاهای حسی بدنی .مثل احساس کردن

اینکه فرد دیگری حضور دارد یا شنیدن صدایی که نام او را زمزمه می کند .

4- تفکر و گفتار عجیب و غریب ( مثل مبهم، مشروح ، استعاره ای ، پر طول و تفصیل

یا قالبی ).

5- سوء ظن یا اندیشه پردازی پارانوئید ( مثلا معتقد باشند که همکارانشان در محل کار

قصد دارند اعتبار آنها را نزد رئیس تضعیف کنند ).

6- عاطفه نامناسب یا مهار شده 

7- رفتار یا ظاهری که عجیب و غریب ، نامتعارف یا غیر عادی است .

8- فقدان دوستان صمیمی یا محرم اسرار غیر از خویشاوندان درجه اول

9- اضطراب اجتماعی بیش از حد که با آشنایی کاهش نمی یابد و با ترسهای پارانوئید

و نه قضاوت منفی در مورد خود ارتباط دارد .

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشکان آمریکا. ترجمه : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : سه شنبه 5 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت ضد اجتماعی :

ویژگی اصلی این اختلال ، الگوی فراگیر نادیده گرفتن و نقض کردن حقوق دیگران ،

که از 15 سالگی روی میدهد و در زمینه های مختلف بروز می کند .

1- ناتوانی در پیروی کردن از هنجارهای اجتماعی در رابطه با رفتارهای قانونمند ،

که با انجام دادن مکرر اعمالی نمایان می شود که موجباتی برای دستگیری هستند .

2- فریبکاری ، به صورتی که با دروغگویی ، استفاده از نام مستعار ، یا کلاهبرداری از 

دیگران برای نفع یا لذت شخصی مشخص می شود .

3- تکانشگری یا ناتوانی در از پیش برنامه ریزی کردن ( تصمیمات به صورت لحظه ای

گرفته می شوند ، بدون دور اندیشی و بدون در نظر گرفتن عواقب آنها برای خود یا دیگران ، 

این ممکن است به تغییرات ناگهانی در مشاغل ، محلهای اقامت ، یا روابط منجر شود .

4- تحریک پذیری و پرخاشگری ، به صورتی که با کتک کاریها یا حملات مکرر نمایان می شود .

5- بی توجهی بی پروا در مورد ایمنی خود یا دیگران ( این ممکن است در رفتار رانندگی آنها

آشکار شود ( یعنی ، سرعت مکرر ، رانندگی در حالت مستی ، تصادفات متعدد ) . امکان

دارد که آنها به رفتار جنسی یا مصرف مواد بپردازند که خطر زیادی برای عواقب زیان آور دارند .

امکان دارد که آنها از بچه مراقبت نکنند ، طوریکه بچه را به خطر بیندازد .

6- غیر مسئول بودن مداوم ، به صورتی که با ناتوانایی مکرر در نگهداشتن رفتار شغلی ثابت

یا بازپرداخت تعهدات مالی مشخص می شود .

7- عدم پشیمانی ، به صورتی که با بی تفاوت بودن نسبت به آزار دادن ، بد رفتاری کردن ،

یا دزدی از دیگران یا توجیه کردن آنها نمایان می شود .

B - فرد حداقل 18 ساله است .

c - شواهدی از اختلال سلوک با شروع قبل از 15 سالگی وجود دارد .

D - وقوع رفتار ضد اجتماعی منحصرا در طول دوره اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی نیست .

 

منبع : 

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم .DSM-5

انجمن روانپزشکی آمریکا . ترجمه : یحیی سید محمدی 

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 5 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت مرزی :

ویژگی اصلی این اختلال ، الگوی فراگیر بی ثباتی روابط میان فردی ، خود انگاره ، عواطف ،

و تکانشگری محسوس که در اوایل بزرگسالی شروع میشود و در زمینه های مختلف

وجود دارد :

1- تلاشهای شتاب زده برای اجتناب از رها شدن واقعی یا خیالی .( توجه : رفتار خودکشی گرایانه

یاجرح خویشتن را که در ملاک 5 ارائه شده است ، منظور نکنید ).

2- الگوی روابط میان فردی بی ثبات و شدید که با نوسان کردن بین دو حد افراط  آرمانی کردن 

و کوچک شمردن مشخص می شود . 

3- اختلال هویت : خود انگاره یا خود پنداره که به طور محسوس و دائمی بی ثبات است .

4- تکانشگری در حداقل دو زمینه که به صورت بالقوه به خود صدمه می زند ( مثل خرج کردن ،

آمیزش جنسی ، سوء مصرف مواد ، رانندگی بی پروا ، پرخوری ) . (توجه : رفتار خودکشی گرا

یا جرح خویشتن را که در ملاک 5 ارایه شده است منظور نکنید ).

5- رفتارها ، ژست ها ، یا تهدیدهای خودکشی گرا یا رفتار جرح خویشتن مکرر .

6- بی ثباتی عاطفی ناشی از واکنش پذیری محسوس خلق ( مثل ملال دوره ای شدید ،

تحریک پذیری ، یا اضطراب که معمولا چند ساعت و به ندرت بیش از چند روز ادامه می یابد .

7- احساسات پوچی مزمن 

8- خشم نامناسب و شدید یا مشکل کنترل کردن خشم ( مثل نشان دادن مکرر عصبانیت 

، خشم مداوم ، کتک کاری های مکرر).

9- اندیشه پردازی پارانوئید موقتی ، مرتبط با استرس یا نشانه های تجزیه ای شدید 

 

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشکی آمریکا . ترجمه : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصیت نمایشی :

ویژگی اصلی این اختلال ، الگوی فراگیر تهییج پذیری و توجه خواهی مفرط ،

که در اوایل بزرگسالی شروع می شود و در زمینه های مختلف وجود دارد :

1- در موقعیت هایی که کانون توجه نیست ، ناراحت است .

2- ظاهر و رفتار افراد مبتلا به این اختلال اغلب به طور نامناسبی از لحاظ

جنسی تحریک آمیز یا اغوا کننده است .

3- هیجانات را به صورتی که فورا تغییر می کنند و سطحی هستند ، ابراز می کند .

4- افراد مبتلا به این اختلال همواره برای جلب توجه به خودشان از ظاهر جسمانی

استفاده می کنند .

5- سبک گفتاری دارد که بیش از حد به برداشت کلی منجر میشود و فاقد جزئیات است .

6- هیجان را به صورت نمایشی ، ساختگی ، و اغراق آمیز ابراز می کند .

7- تلقین پذیر است ( یعنی ، به راحتی تحت تاثیر دیگران یا شرایط قرار می گیرد .)

8- روابط را صمیمی تر از آنچه واقعا هستند ، تصور می کند . یعنی تقریبا هر آشنایی را

به صورت (( عزیز من ، دوست من )) توصیف می کنند یا پزشکانی را که فقط یک بار

تحت شرایط حرفه ای ملاقات کرده اند ، با اسامی کوچک خطاب می کنند .

 

منبع :

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی . ویراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشکی آمریکا

ترجمه : یحیی سید محمدی 

نوشته شده توسط : مهدی معتقد 





تاريخ : دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصيت خود شيفته :

ويژگي اصلي اين اختلال ، الگوي فراگير بزرگ منشي ( در عالم خيال يا رفتار )

، نياز به تحسين و فقدان همدلي ، كه در اوايل بزرگسالي شروع مي شود

و در زمينه هاي مختلف وجود دارد .

1- احساس اهميت شخصيت بزرگ منشانه اي دارد ( مثل موفقيت ها و استعدادهاي

اغراق آميز ، انتظار دارد بدون موفقيت هاي مناسب ، به عنوان فرد برتر شناخته شود ).

2- دلمشغول خيالپردازيهاي موفقيت ، قدرت ، زكاوت ، زيبايي ، يا عشق ايده آل

نامحدود است .

3- معتقد است كه او استثنايي و بي نظير است و فقط توسط افراد ( يا  نهادهاي )

استثنايي يا عالي مقام مي تواند درك شود ، يا با آنها معاشرت كند .

4- به تحسين بيش از حد نياز دارد .

5- احساس سزاواري دارد ( يعني ، انتظارات نامعقول در مورد برخورد بسيار مطلوب

يا اطاعت خودكار از توقعات وي )

6- از لحاظ ميان فردي بهره كش است ( يعني ، براي رسيدن به هدفهاي خودش از ديگران

سوء استفاده مي كند ).

7- فاقد همدلي است : مايل نيست احساسات و نيازهاي ديگران را تائيد كند يا خود

را با آنها برابر بداند .

8- اغلب به ديگران حسادت مي كند يا معتقد است ديگران به او حسد مي ورزند .

9- رفتارها يا نگرشهاي متكبر و پرنخوت نشان ميدهد .

 

منبع :

راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني . ويراست پنجم .DSM-5

انجمن روانپزشكي آمريكا. ترجمه : يحيي سيد محمدي

نوشته شده توسط : مهدي معتقد





تاريخ : دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصيت دوري جو :

ويژگي اصلي اين اختلال الگوي فراگير بازداري اجتماعي  ، احساسات بي كفايتي و حساسيت

مفرط به ارزيابي منفي است كه در اوايل بزرگسالي شروع ميشود و در زمينه هاي

مختلف وجود دارد :

1- از فعاليت هاي شغلي كه ارتباط ميان فردي قابل ملاحظه اي در بر دارند به علت ترس از

انتقاد ، عدم تائيد يا طرد اجتناب مي كند .

2- تا وقتي مطمئن نباشد كه ديگران دوستش دارند ، مايل نيست با آنها معاشرت كند .

3- چون مي ترسد شرمنده يا تمسخر شود ، در روابط صميمانه خويشتن داري نشان ميدهد .

4- دلمشغول انتقاد شدن يا طرد شدن در موقعيت هاي اجتماعي است .

5- در موقعيت هاي ميان فردي تازه به علت احساس بي كفايتي ، بازداري شده است .

6- خود را از نظر ديگران ، از لحاظ اجتماعي بي عرضه ، ناخوشايند يا حقير تصور مي كند .

7- معمولا مايل نيست دست به مخاطرات شخصي بزند يا درگير هر فعاليت تازه اي شود 

، زيرا ممكن است موجب شرمندگي شود .

 

منبع :

راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني . ويراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشكي آمريكا . ترجمه : يحيي سيد محمدي 

نوشته شده توسط : مهدي معتقد 

 





تاريخ : دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصيت وابسته :

ويژگي اصلي اين اختلال نياز فراگير و بيش از حد به مراقبت شدن كه به رفتار سلطه پذير

و متكي بودن و ترس از جدايي منجر مي شود  و در اوايل بزرگسالي شروع مي شود و

در زمينه هاي مختلف وجود دارد :

1- بدون مقدار زيادي مشورت با ديگران و اطمينان آفريني آنها ، در تصميم گيري روزمره مشكل دارد .

2- نياز دارد ديگران مسئوليت اغلب زمينه هاي مهم در زندگي او را برعهده بگيرند .

3- در ابراز مخالفت با ديگران مشكل دارد ، زيرا مي ترسد كمك يا تائيد ديگران را از دست بدهد .

4- در شروع كردن پروژه ها يا انجام دادن كارها به طور مستقل مشكل دارد ( به علت فقدان 

اعتماد به نفس در قضاوت كردن يا توانايي ها و نه فقدان انگيزش يا انرژي )

5- براي كسب مهرورزي و كمك ديگران از هيچ كوششي فرو گذار نمي كند ، تا حدي كه داوطلب

انجام دادن كارهايي مي شود كه ناخوشايند است .

6- وقتي تنهاست ، به علت ترس اغراق آميز از اينكه نتواند از خودش مراقبت كند ، احساس

ناراحتي يا درماندگي مي كند .

7- وقتي رابطه نزديكي قطع مي شود ، فورا رابطه ديگري را به عنوان منبع مراقبت و حمايت

جستجو مي كند .

8- به صورت نامعقولي دلمشغول ترس از رها شدن به حال خودش براي مراقبت كردن

از خويش است .

 

منبع : 

راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني . ويراست پنجم . DSM-5

انجمن روانپزشكي آمريكا . ترجمه : يحيي سيد محمدي

نوشته شده توسط : مهدي معتقد





تاريخ : دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اختلال شخصيت وسواسي _ جبري :

 

ويژگي اصلي اختلال شخصيت وسواسي _ جبري دلمشغولي به نظم و ترتيب ،

كمال گرايي ، و كنترل رواني و ميان فردي ، به قيمت انعطاف پذيري ، گشودگي

و كارآيي ، كه در اوايل بزرگسالي مشخص مي شود و در زمينه هاي مختلف

وجود دارد . 

1 - دلمشغول جزئيات ، مقررات ، نظم ، سازمان دهي يا برنامه هاست تا حدي 

كه نكته اصلي فعاليت از دست مي رود .

2 _ كمال گرايي نشان مي دهد ، كه در كامل كردن تكليف اختلال ايجاد مي كند 

( مثلا قادر نيست پروژه اي را به اتمام برساند ، زيرا معيارهاي بسيار سخت گير

او برآورده نشده است ) .

3 - بيش از اندازه خود را وقف كار و بار آوري مي كنند و فعاليت هاي اوقات فراغت

و روابط دوستي را ناديده مي گيرند .

4- در مورد مسائل اخلاقي ، تهذيب اخلاقي ، يا ارزشها خيلي وظيفه شناس ،

محتاط و انعطاف ناپذير است ( با هويت مذهبي يا فرهنگي توجيه نمي شود ) .

5 - قادر نيست چيزهاي كهنه و بي ارزش را حتي وقتي آنها هيچ ارزش احساساتي

ندارند دور بريزد . 

6 - مايل نيست تكاليف را به ديگران محول يا با ديگران همكاري كند ،

مگر اينكه آنها دقيقا از شيوه او در انجام دادن كارها اطاعت كنند .

7 - شيوه خرج كردن خسيس براي خود و ديگران دارد ، پول به صورت چيزي در نظر

گرفته مي شود كه بايد براي بلاياي آتي پس انداز شود .

8 - خشكي و لجاجت نشان ميدهد .

 

منبع :

راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني . انجمن روانپزشكي آمريكا - DSM-5

ترجمه : يحيي سيد محمدي

نوشته شده توسط : مهدي معتقد

 





تاريخ : دو شنبه 3 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

تغيير شخصيت ناشي از بيماري جسماني ديگر :

الف - اختلال شخصيت مداوم كه بيانگر تغيير نسبت به الگوي شخصيت 

قبلي شاخص فرد است .

ب - شواهدي از سابقه ، معاينه بدني ، يا نتايج آزمايشگاه وجود دارد

مبني بر اينكه اين اختلال پيامد پاتوفيزيولوژيكي مستقيم بيماري جسماني

ديگر است . 

ج - اين اختلال با اختلال رواني ديگر ( از جمله اختلال رواني ديگر ناشي از بيماري 

جسماني ديگر ) بهتر توجيه نمي شود .

د - اين اختلال منحصرا در طول دوره دليريوم رخ نميدهد .

ه - اين اختلال موجب ناراحتي يا اختلال قابل ملاحظه باليني در عملكرد اجتماعي ،

شغلي يا زمينه هاي مهم ديگر عملكرد مي شود .

مشخص كنيد آيا :

نوع ناپايدار : اگر ويژگي غالب ناپايداري عاطفي باشد .

نوع بازداري نشده : اگر ويژگي غالب كنترل تكانه ضعيف باشد كه با بي احتياطي هاي

جنسي ، و غيره آشكار مي شود .

نوع پرخاشگر : اگر ويژگي غالب رفتار پرخاشگرانه باشد .

نوع بي احساس : اگر ويژگي غالب بي احساسي و بي تفاوتي محسوس باشد .

نوع پارانوئيد : اگر ويژگي غالب سوء ظن يا انديشه پردازي پارانوئيد باشد .

نوع ديگر : اگر جلوه باليني با هيچ يك از انواع فرعي فوق توصيف نشود . 

نوع مختلط : اگر بيش از يك ويژگي در تصوير باليني غالب باشد .

نوع نامشخص

 

منبع :

 راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني - ويراست پنجم . DSM-5

انجمن روان پزشكي آمريكا . ترجمه : يحيي سيد محمدي

نوشته شده توسط : مهدي معتقد 





تاريخ : یک شنبه 3 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

مطابق بعضی از نظریه ها ، مهارتهای شناختی تازه ای در افراد جوان نمایان می شود

که ، حتی به اعتقاد بعضی از روانشناسان به منزله شروع دوره تازه ای از رشد شناختی

است . تغییرات عمده در این سنین عبارتند از : قابلیت مسئله یابی ، نسبی گرایی ،

تفکر دیالکتیکی و اندیشیدن درباره ماهیت نظامها .

1 _ مسئله یابی :

بر اساس این طرز فکر ، افراد جوان علاوه بر توانایی حل مسئله می توانند دانش

و اطلاعات خود را برای طرح مسائل جدید به کار گیرند ، یعنی به مسئله یابی بپردازند .

به نظر می رسد این توانایی با افزایش سن بیشتر می شود .

2_ نسبی گرایی : 

افراد بزرگسال دانش و اطلاعات خود را و یا هر انسان دیگر را کمتر به شکل مطلق می بینند 

و به نسبی گرایی تمایل دارند . یافته های پژوهشی نشان داده است که کودکان و نوجوانان

بیشتر با دیده مطلق به مسائل می نگرند ، درحالی که بزرگسالان ، به نسبی بودن 

دانش آگاهترند .

3_ تفکر دیالکتیکی :

در بزرگسالان نشانه های تفکر دیالکتیکی قویتر است - یعنی درک و شناسایی اندیشه های 

متضاد . برای بزرگسالان ، مسائل سیاسی - اقتصادی و آموزشی انباشته از عناصر

ضد و نقیضی است که نوجوانان پس از رسیدن به دوره عملیات صوری کمتر به آنها توجه 

دارند . 

4 _ اندیشیدن درباره ماهیت نظامها :

به نظر می رسد افراد پس از عبور از دوره عملیات صوری در درک کلی نظامهای فکری ،

توانایی بیشتری پیدا می کنند . مثلا در پاسخ به سئوالهایی که مستلزم یافتن وجوه

تفاوت یا تشابه میان نظامها یا نظریه هاست ، عملکرد بهتری دارند .

منبع :

روانشناسی رشد .تالیف : دکتر حسن احدی ، فرهاد جمهری

نوشته شده توسط : مهدی معتقد 





تاريخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در کودکان مبتلا به بیماری تای ساکس سلولهای عصبی مغز متورم شده

و پروتوپلاسم سلولهای مغزی از مواد چربی پر میشود و هسته سلولها نیز به خارج

رانده شده و تحلیل می یابد . 

در مبتلایان قبل از شروع عقب ماندگی ذهنی علائم دیگری بروز می کند که اختلال سریع

بینایی تا سرحد کوری کامل و ضعف عضلانی تا فلج اعضای محیطی از اصلی ترین آنها

به شمار می رود . 

این بیماری تقریبا همیشه در کودکان یهودی دیده میشود .

بیماری از راه ژن مغلوب و کروموزومهای معمولی منتقل می شود ، در واقع والدین حامل

ژنهای بیماری می باشند . 

خصوصیات این بیماری تجمع مواد چربی ( گانگلیوزید ) در سلولهای عصبی مغزی 

و گانگلیونهای سلولهای شبکیه چشم است . از نظر بالینی بیماری به انواع مختلف نوزادی

(6 ماهگی به بعد ) ، کودکی (3 سالگی به بعد ) ، و قبل از نوجوانی ( بین 6 تا 12 سالگی )

دیده میشود . عده ای نیز نوع چهارم یا جوانی را برای این بیماری ذکر کرده اند که معمولا

بعد از 18 سالگی شروع می شود . 

منبع : 

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد 





تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در نوع نوزادی که تقریبا به یهودی ها منحصر می شود کودک به طور طبیعی به دنیا می آید 

و تا 6 ماهگی طبیعی می ماند و بعد از آن کم کم بیماری شروع می شود که با بی حالی ،

عدم توجه به اطرافیان ، بی علاقگی به مادر ، از دست داد یا از یاد بردن آنچه در این مدت یاد گرفته

و عدم پیشرفت تدریجی رشد جسمی و هوشی مشخص می شود . کودک کم کم تحلیل می رود

و ضعف عضلانی پیشرونده ظاهر می شود . ضعف عمومی آنقدر شدید می شود که حتی کودک

نمی تواند سرش را از رختخواب بلند کند . همراه با این فلج یا حتی قبل از آن ضعف بینایی که به

کوری منجر می شود وجود دارد و سرانجام بیمار در 3 سالگی از بین می رود .

منبع : 

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

نوع کودکی معمولا از 3 سالگی به بعد شروع می شود و بیمار تا آن زمان رشد طبیعی داشته

و علائم آشکار بیماری وجود ندارد . شروع بیماری و پیشرفت آن بسیار تدریجی است که با توقف

رشد روانی جسمانی شروع شده و به کوری تدریجی براثر آتروفی عصب بینایی و از بین رفتن 

سلولهای ماکولای چشم و پیدایش لکه های آلبالویی که توسط ناحیه سفیدی احاطه شده 

و همچنین فلج و ناتوانی حرکات که اکثرا با تشنج و سفتی عضلات توام است مشخص می شود .

بیماری معمولا در ظرف 3 تا 4 سال کودک را از پا در می آورد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . مولف : دکتر بهروز میلانی فر 

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

بالاخره نوع قبل از نوجوانی در بین سنین 6 تا 12 سال (سن دبستان) شروع می شود .

تقریبا اولین علامت کوری تدریجی و پیشرونده ای است که بر اثر آتروفی عصب بینایی

و رسوب مواد رنگ دانه ای مثل فلفل نمک در ته چشم روی شبکیه در ناحیه ماکولا

بوجود می آید . ناتوانی اجرای حرکات و فلج پیشرونده ، عقب ماندگی پیشرونده ذهنی

و بالاخره مرگ 10 تا 15 سال بعد از شروع بیماری اتفاق می افتد . در نوجوانی سن بیمار

به ندرت ممکن است به 25 سالگی برسد ولی اغلب قبل از این سن فوت می کنند .

منبع : 

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

کلبرگ در نظریه رشد اخلاقی خود ، اخلاق را در سه سطح پیش عرف ، متعارف و پس عرف تقسیم می کند 

و سپس برای هر کدام از این سطوح ، دو مرحله فرعی در نظر می گیرد . بدین ترتیب نظریه او شش مرحله

را در بر می گیرد :

 

سطح اول : پیش عرف 

مرحله 1- در این مرحله قضاوت اخلاقی بیشتر مبتنی بر عواقب عمل و اجتناب از تنبیه است .

مرحله 2 - در این مرحله ، قضاوت اخلاقی بیشتر بر منافع فردی و داد و ستدهای شخصی 

مبتنی است .

سطح دوم : متعارف 

مرحله سوم : در این مرحله ، عمدتا تاکید بر حفظ وجهه اجتماعی و کسب تایید دیگران است .

با ورود به این مرحله فرد می کوشد نظر مطلوب دیگران را به خود جلب کند ، از این رو هر عملی که

مورد تایید اطرافیان باشد ، از نظر اخلاقی قابل دفاع است .

مرحله چهارم : در این مرحله ، بر اطاعت محض از قانون یا انجام وظیفه تاکید می شود . هر عملی

که جنبه قانون شکنی داشته باشد ، عملا غیر اخلاقی است . از نظر فرد در این مرحله قانون مطلق

است و قابل تغییرپذیر نیست .

 

سطح سوم : پس عرف 

مرحله پنجم : در این مرحله فرد قانون را به عنوان آرای اکثریت در نظر می گیرد و به آنها احترام می گذارد .

اما لزوما قانون را به صورت امور مطلق نمی بیند ، بلکه آنها را انعکاسی از منافع اکثریت تلقی می کند ،

یعتی قانون نسبی است و بر حسب شرایط قابل تغییر و تفسیر است .

مرحله ششم : در آخرین مرحله ، ارزشهای اخلاقی درونی می شوند و فرد در قبال آنها تعهد شدیدی

احساس می کند . فرد در این مرحله دیگر نیازی به قانون یا مجازات نمی بیند ، بلکه درست یا نادرست 

بودن اعمال را با استناد به معیارهای درونی شده خود ارزیابی می کند. 

 

منبع : 

روانشناسی رشد . مولفان : دکتر حسن احدی - فرهاد جمهری

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

زمانیکه پا به عرصه این دنیا می گذاریم ، با اعتماد به نفس/ عزت نفس کامل وارد جهان می شویم . یک نوزاد آنقدر

اعتماد به نفس / عزت نفس دارد که کافیست با قدری گریه کردن به هرچیزی که می خواهد برسد : غذا ، عوض کردن

پوشاک ، ناز و نوازش ، ارتباط برقرار کردن ، آرامش ، در آغوش کشیدن و غیره . اگر نیازهای کودک فورا برآورده

و احساسات کودک بدون هیچ قید و شرطی پذیرفته شود ، وی رشد کرده و پیشرفت می کند . اما اگر نیازهای اولیه آنها

برای بقای فیزیکی و احساسی به صورت ضعیف و ناپیوسته برآورده گردد ، اعتماد به نفس / عزت نفس کودک به مرور

زمان کاهش پیدا می کند . اگر شرایط فوق کماکان به قوت خود باقی بماند ، کودک به مرور زمان احساس می کند به

اندازه کافی خوب نیست که دیگران برای او اهمیت قائل شوند . بزرگسالانی که شرایط فوق را در زمان کودکی تجربه

کرده اند باید یک بازنگری کلی نسبت به خود داشته و مجددا اصول اعتماد به نفس / عزت نفس را در خود پایه گذاری

نمایند .

 اعتماد به نفس  مجموعه ای از باورها و احساساتی است که ما در مورد خود داریم و در واقع درک ما از خودمان است .

این که ما چگونه خود را تعریف می کنیم روی انگیزه ها ، نظرات و رفتارهای ما تاثیر گذار بوده و در احساسات ما

موثر است .

اعتماد به نفس یک جز ضروری برای تمام جنبه های رشد سالم کودکانتان و جز کلیدی برای موفقیت در مدرسه است .

اعتماد به نفس باوری است درباره توانایی تان در تسلط بر بدنتان ، رفتارتان و چالش هایی که شما در جهان بزرگتر

با آن روبرو می شوید . کودکانی که اعتماد به نفس دارند مشتاقند که مهارتهای جدید را بیاموزند و با چالشهای جدید

مواجه شوند . آنها همچنین توقع دارند که بزرگسالان در تلاشهایشان از آنها حمایت کرده و کمکشان کنند . همینطور

اعتماد به نفس یک عامل قطعی برای همراه شدن با دیگران و کار کردن دربسیاری از چالشهای اجتماعی مانند

مشارکت ، رقابت و دوست شدن – در شرایط مدرسه است . بچه هایی که اعتماد به نفس دارند دیگران را دوست

خود می بینند و توقع دارند که در ارتباطاتشان شاد و راضی باشند .

آنهایی که اعتماد به نفس کمتری دارند برای اینکه در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند به مقدار زیادی

به تایید دیگران وابسته هستند . آنها معمولا از ریسک کردن اجتناب می کنند به خاطر اینکه از شکست می ترسند .

معمولا انتظار موفق شدن ندارند . معمولا خودشان را دست کم می گیرند و اگر تشویق یا تحسین بشوند آنرا کوچک

جلوه می دهند یا رد می کنند . برخلاف این افراد آدمهای با اعتماد به نفس ریسک رد شدن از طرف دیگران را قبول

می کنند به خاطر اینکه به تواناییهای خودشان اعتماد دارند . آنها خودشان را می پذیرند و این حس را ندارند که باید

خودشان را وفق بدهند تا پذیرفته شوند .

اعتماد به نفس الزاما خصوصیتی نیست که در همه ابعاد زندگی فرد تبلور داشته باشد . معمولا افراد در بعضی

جنبه ها اعتماد به نفس دارند (مانند درس یا ورزش) اما در بعضی از جنبه ها اصلا اعتماد به نفس ندارند

(مانند تیپ و قیافه یا روابط اجتماعی ).

اعتماد به نفس چه جوری رشد می کند ؟ بچه ها در هنگام تولد هیچ احساسی مبنی بر مستقل بودن خود ندارند .

آنها ابتدا از طریق تعاملات و تجربیات با دیگران می آموزند که کی هستند . اولین مراقبان خود (والدین) ،

خویشاوندان ، پرستاران و معلمان به بچه ها قدرت و تواناییهایشان را به آنها می آموزند .در مراحل بعدی

زندگی ، حس اعتماد به نفس کودک بوسیله کسی که اورا پرستاری می کند ممکن است شکل بگیرد

و پرورش یابد (یا شکل نگیرد ) .

اعتماد به نفس کاذب زمانی است که فرد تصویری مثبت و غیر واقعی از خودش تصور می کند و از خودش

چیزی که نیست را می سازد . اعتماد به نفس کاذب باعث غرور بیش از حد می شود تا حتی فرد تواناییهایی

را که ندارد را برترین در سایرین می داند .

کلمه (( واقعی)) را برای خروج اعتماد به نفس کاذب از تعریف نوشتم . وقتی اعتماد به نفس کاذب باعث

غرور شد ، فرد به جای اینکه بداند می تواند ، فکر می کند توانسته است . این بدترین عارضه یک اعتماد

به نفس غلط است زیرا جلوی تلاش را می گیرد . اصولا اعتماد به نفس برای تلاش ساخته شده در حالیکه

وقتی فرد گمان می کند که توانسته است دیگر تلاشی برای رسیدن به اهداف بالاتر نخواهد داشت .

 

منابع :

1 سایت ایرانیان

نوشته شده توسط محمد طاهری . http://thoughts.blogfa.com/po  2

  مجله الکترونیکی روانشناسی      3

4 مقاله روشهای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

5 مقاله 7 تکنیک کار آمد برای ارتقا اعتماد به نفس

بخشی از ترجمه مقاله           confidence       ((ترجمه : مهدی معتقد )   

   





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در تحلیل تبادلی ، هرچیزی از این فرض حاصل می شود که شخصیت انسان به صورت سه حالت

جداگانه خود (ایگو) سازمان یافته است : والد ، بالغ ، کودک . این حالت های خود ، سازه های نظری

نیستند ، بلکه واقعیت های پدیداری هستند که می توانند مستقیما مشاهده شوند . برای مثال ،

وقتی افراد در حالت کودک خود (ایگو) هستند ، مانند زمانی که بچه بودند ، می نشینند ،

 می ایستند ، حرف می زنند ، فکر ،درک ، و احساس می کنند . رفتار کودک به جای اینکه عقلانی

باشد ، تکانشی و وابسته به محرک است . قشقرق راه انداختن ، وظیفه نشناسی و نامعقولی ،

و پرداختن به تفکر و خیال پردازیهای رویایی ، برخی از جلوه های کودک است . کودک منبع

خود انگیختگی ، خلاقیت ، شوخ طبعی و شادی نیز هست و تصور می شود که بهترین بخش

شخصیت باشد ، زیرا تنها بخشی است که می تواند واقعا از زندگی لذت ببرد .

حالت کودک خود ، اساسا از زمان کودکی دست نخورده باقی می ماند . انگار که کودک روی

یک نوار پاک نشدنی در مغز ضبط شده است و هر زمان می تواند روشن شود . کودک حداکثر

هشت ساله است و می تواند به شادابی یک نوزاد باشد . کودک می تواند به صورت کودک طبیعی

هم متمایز شود که هیجانی ترین ، خود انگیخته ترین ، و نیرومند ترین جلوه کودک است . کودک

سازش یافته که کودک مطیع تری است ، از درخواست های والدین شکل می گیرد و پروفسور کوچولو

که کودک کنجکاو و شهودی است ، مثل یک بزرگسال استثنایی و پیش رس عمل می کند .

حالت والد خود نیز ، اصولا از دوران کودکی دست نخورده باقی می ماند . والد ، اصولا از رفتارها

و نگرشهای والدین و مظاهر قدرت کپی شده اند . گرچه قسمت عمده والد مبتنی بر ضبط های

ویدیو مانند دوران کودکی است ، در طول زندگی در نتیجه الگو پذیری از مظاهر قدرت جدید یا در

اثر تجربه های واقعی پدر و مادری می تواند تغییر کند . وقتی والد کنترل را در اختیار دارد ، افراد

به زبان والدین کنترل کننده حرف می زنند : معمولا (( باید )) ، (( حتما ))،(( بهتر است این کار

را نکنی)) ، و (( پشیمان خواهی شد )) احکام رایج هستند . ژست هایی نظیر اشاره کردن

با انگشت یا ایستادن با بی تابی و دست ها را به کمر زدن ، جلوه های دیگر والد هستند .

والد کنترل کننده ، خودکار ، محدود کننده ، و قانون گذار جدی شخصیت است ولی بخش

مهرورز و تسلی بخش شخصیت نیز هست . والد گنجینه ارزشها و سنت ها است . از این رو

برای بقای تمدن حیاتی است .

اشنایدر در تحلیل ساختاری سطح دوم والد ، والد مهرورز را از والد ددمنش متمایز می کند .

والد مهرورز واقعا و صادقانه به دیگران علاقه دارد و در صورت لزوم از آنها محافظت و حمایت می کند .

افسر پلیس صمیمی ، اما محکم و جدی ، نمونه این نوع والد است . از طرف دیگر ، والد ددمنش

ظالم است ، و مطابق خیر و صلاح دیگران عمل نمی کند . این نوع والد باعث می شود که دیگران

احساس کنند خوب نیستند . او در دیگران ترس و نفرت ایجاد می کند و به همین دلیل گاهی او

را جادوگر یا غول می خوانند . والد ددمنش محترمانه حکم نمی راند ، بلکه صرفا چون در

موقعیتهای خاص بر دیگران کنترل دارد ، به آنها امر و نهی می کند .

حالت بالغ خود ، اصولا یک کامپیوتر است ، عضو بی احساس شخصیت که اطلاعات را برای

پیش بینی ها و تصمیم گیری ها گردآوری و پردازش می کند . بالغ حالتی از خود است که به

تدریج رشد می کند و هنگامی نمایان می شود که فرد، سالها با دنیای فیزیکی و اجتماعی

تعامل کرده باشد . بالغ عمدتا طبق عقل و منطق عمل می کند و بهترین ارزیاب واقعیت است ،

زیرا تحت تاثیر عواطف قرار ندارد . بالغ می تواند نه تنها محیط ، بلکه عواطف و در خواست های

کودک یا والد را به صورت واقع بینانه ارزیابی کند .

چون هر حالت خود ، خرده ساختار خود است ، و از آنجایی که به گفته هارتمن (1958) ،خود ،

کارکرد انطباقی شخصیت است ، هر حالت آن ، وقتی که در موقعیت مناسبی به کار رود ،

سازگارانه یا انطباقی است . مثلا وقتی که کنترل لازم می شود ، مثل کنترل کردن فرزندان ،

ترسها ، امور ناشناخته ، کودک ، و تکانه های ناخوشایند ، والد مناسب است . کودک زمانی

مناسب است که به نو آوری ، مثل نو آوری افکار و زندگی تازه ، نیاز باشد . کودک برای

موقعیت های تفریحی ، مثل جشن ها و میهمانی ها نیز مناسب است . بالغ زمانی مناسب

است که پیش بینی دقیق ، مثل تصمیم گیری درباره ازدواج ، یا سرمایه گذاری ، الزامی باشد .

بنابراین ، شخصیت سازگار ، شخصیتی است که برحسب ضروریات وضع موجود ، از یک حالت

خود به حالت دیگر آن ، جابه جا شود . در هر لحظه فقط یک حالت خود می تواند فعال باشد .

وقتی که یک حالت خود تحت کنترل شخصیت قرار دارد ، به ان مجری می گویند یعنی برای

فعال کردن عضلات درگیر در رفتار ، آکنده از انرژی روانی لازم است .

فرایند جا به جا شدن راحت و اختیاری از یک حالت خود به حالت دیگر آن ، استوار سازی نام

دارد . این نشانه شخصیت سالم یا استوار است .

منبع :

نظریه های روان درمانی . جیمز او . پروچاسکا . جان . سی . نورکراس

مترجم : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اکستازی چیست ؟

ام دی ام آ یا اکستازی فهرستی از داروهای روان گردان مصنوعی دارای

 ویژگیهای محرک و توهم انگیز است .

اکستازی انواع شیمیایی آمفتامین محرک  یا متامفتامین و توهم انگیز را شامل می شود .

اکستازی به طور مکرر در ترکیب با داروهای دیگر استفاده می شود . اما به ندرت 

با الکل مصرف می شود . اگر با الکل مصرف شود ، اثراتش کم می شود . اکستازی 

بیشتر در مهمانی شبانه و کنسرت های راک  توزیع می شود .

اکستازی اغلب به شکل قرص قابل دسترس است و بیشتر از طریق دهانی قورت 

داده می شود .

آکستازی همچنین به عنوان پودر قابل دسترس است و گاهی اوقات با جرعه مشروب 

و بعضی اوقات با سیگار قابل دسترس است ، اما به ندرت تزریق می شود .

اثرات آن تقریبا 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف آن است .

مصرف کنندگان آن می گویند که اکستازی احساسات مثبت عمیقی تولید می کند ، 

اضطراب را رفع می کند و احساس آرامش عمیقی دارد . همچنین نیاز به غذا ، 

نوشیدن و خواب را کاهش می دهد .

و مصرف آن بعضی اوقات منتج به خستگی و کم شدن شدید آب بدن می شود .

منبع : مقاله اکستازی

مترجم : مهدی معتقد 





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اثرات کوتاه مدت سوء مصرف اکستازی شامل : تهوع ، توهم 

، خنک شدن  و عرق کردن ، افزایش درجه حرارت بدن ، رعشه ،

 دندان قروچگی ، گرفتگی ماهیچه ها و تاری دید می باشد .

همچنین مصرف کنندگان آن اثرات بعدی آن را که شامل اضطراب ،

بدبینی (پارانویا ) و افسردگی است را گزارش می کنند .

مصرف بیش از این ماده باعث فشار خون بالا ، غش کردن ،

 حملات وحشت زدگی ، و در موارد شدید تر از دست دادن هوشیاری ، 

حمله ناگهانی و از خواب برخاستن شدید به خاطر درجه حرارت بدن 

می باشد . مصرف بیش از حد آن می تواند کشنده باشد ، مثلا

می تواند به سکته قلبی یا به حمله قلبی شدید منتج شود .

این اثرات بعد از حدود 20 دقیقه شروع می شود و میتوانند تا ساعتها

 ادامه پیدا کنند .

احساس حمله اکستازی به دنبال احساس آرامش و احساس خوب بودن 

شروع می شود که اغلب با ادراک زیاد رنگها و صداها همراه است .

 بعضی افراد واقعا احساس مریضی می کنند و سفتی بازوها و ساق پاها 

و بخصوص فک ، و احساس تشنگی ، بی خوابی ، افسردگی و بدبینی

 (پارانویا) را تجربه می کنند . مشکلات دیگر سوء مصرف  این ماده 

 شامل : افزایش نرخ ضربان قلب و فشار خون ، اغتشاش ، اشتیاق برای 

مصرف ، مشکلات خواب ، اضطراب شدید ، افسردگی و دوره های

 روانپریشی  را شامل می شود .

دانشمندان اکنون نشان داده اند که اکستازی نه تنها شاخه های رشته 

عصبی مغز را نمی سازد بلکه آنها را فاسد کرده و باعث  رشد 

نابهنجار آنها می شود  – و تماس مجدد با برخی مناطق مغزی را

 ناتوان کرده و باعث تماس  اشتباهی با مراکز مختلف مغز میشود .

این تماس مجدد میتواند ابدی باشد . نتیجه آن آسیبهای شناختی ، تغییر

 در هیجان ، یادگیری ، حافظه است .

منبع : مقاله اکستازی

مترجم : مهدی معتقد

 





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

 اثرات طولانی مدت سوء مصرف اکستازی :

مطالعه نشان داده که مصرف کنندگانی که اکستازی را ترک کرده اند 

از آسیب سلولهای عصبی مغز (نرونها) در مغز که سروتونین را 

( زیست شیمی مهمی که تنوع اعمال بحرانی شامل یادگیری ، خواب ، 

و اتحاد هیجانی را شامل میشود ) ناراحت هستند .

مصرف کنندگان تفریحی این ماده می توانند در خطربوجود آمدن صدمه 

مغزی دائمی که می تواند باعث بوجود آمدن افسردگی ، اضطراب ،

 از دست دادن  حافظه ، و اختلالات روانپریشی عصبی دیگر باشد 

ناراحت هستند  .

اکستازی آزاد سازی انتقال دهنده عصبی سروتونین از مغز را با تولید زیاد ، 

که اخیرا از چند دقیقه تاساعتی طول می کشد را تحریک می کند . اثرات 

پاداش دهندگی دارو با فرد گیرنده ، مقدار دوز دارو و خلوص و محیطی 

که در آن گرفته می شود تغییر می کند . اکستازی می تواند اثرات 

برانگیزنده مانند احساس خوشی زیاد ، و اعتماد به نفس و انرژی 

افزایش یافته را تولید کند . اثرات توهم زایی آن  شامل : احساسهای 

امنیت ، پذیرش و همدلی است . به دلیل آنکه این ماده موجب 

احساسات نزدیکی و اطمینان می شود و بمدت کمی عمل می کند 

مصرف کنندگان ادعا می کنند آنها احساسات نزدیکی با دیگران را تجربه 

می کنند و اشتیاق تماس با آنها را تجربه می کنند .

 
منبع : 
 
 
مقاله اکستازی
مترجم : مهدی معتقد 
 
 
مترجم : مهدی معتقد

 





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اثرات سیگار بر روی پوست ، مو و ناخن (سیستم پوستی) : (مترجم : مهدی معتقد)

بعضی از علائم آشکار سیگار کشیدن در پوست ظاهر می شود . دود تنباکو 

عملا ساختار پوست شما را تغییر می دهد  و باعث بی رنگی پوست ،

 چین و چروک و پیر شدن زودرس پوست می شود .  و در ناخن و پوست 

لکه زرد بوجود می آید .

در افراد سیگاری معمولا لکه های قهوه ای یا زرد بر روی دندانهای شان

 ظاهر می شود .

موی سر بوی تنباکو را مدت طولانی در خود نگه می دارد  حتی وقتی 

سیگارتان را پرت می کنید  . این اثر به افراد غیر سیگاری هم منتقل می شود .

منبع :

مقاله تاثیر سیگار کشیدن بر روی بدن

نویسنده : آن پی ترانجلو

مترجم : مهدی معتقد





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

افراد سیگاری در معرض خطر مشکلات دهانی بیشتری هستند .

مصرف تنباکو می تواند باعث ورم ( التهاب ) لثه دندان ( گین گیویتیس ) 

 یا عفونت لثه دندان ( پریودونتیسیس ) شود . این مشکلات میتواند منجر

 به پوسیدن دندان ،  از دست دادن دندان و تنفس بد شود . سیگار کشیدن 

همچنین خطر سرطان دهان ، گلو ، حنجره و مری را افزایش می دهد .

افراد سیگاری میزان بالاتری از سرطان لوزالمعده و کلیه را دارند . 

حتی افراد سیگاری که سیگار را در ریه فرو نمی برند در معرض خطر 

افزایش یافته سرطان دهان هستند .

همچنین سیگار کشیدن تاثیری بر روی انسولین دارد ، در حالیکه سیگار 

کشیدن این احتمال را بیشترمی کند  که شما نسبت به انسولین مقاومت کنید .

سیگار کشیدن به شما خطر افزایش یافته نوع دو دیابت را تحمیل می کند .

وقتی که دیابت بوجود می آید ، افرادی که سیگار هستند عوارض دیابت 

در آنها نسبت به افراد غیر سیگاری سریعتر می شود .

سیگار کشیدن همچنین اشتها را کاهش می دهد ، بنابراین شما نمی توانید 

همه مواد مغذی را که بدنتان احتیاج دارد را به دست آورید . ترک کردن 

فراورده های تنباکو می تواند باعث حالت تهوع شود .

 

 

منبع :

 

 

مقاله : تاثیرات سیگار بر روی بدن

 

 نویسنده : آن پی ترانجلو 

  

مترجم : مهدی معتقد

 





تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

جریان خون محدود شده می تواند بر توانایی مرد برای رسیدن به نعوظ 

(شق شدگی) تاثیر بگذارد .

هر دو یعنی مرد و زن که سیگار می کشند می توانند سختی در رسیدن

 به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) را داشته باشند و در معرض خطر بالاتری 

برای بچه دار نشدن هستند .

زنانی که سیگار می کشند می توانند یائسگی را در سنین پایین تر نسبت به

 زنانی که سیگار  نمی کشند تجربه کنند .

 سیگار کشیدن خطر زنان را برای  سرطان گردن افزایش می دهد .  

افراد سیگاری عوارض حاملگی بیشتری را تجربه می کنند که شامل : سقط جنین ،

 مشکلاتی با جفت  ، و زایمان زودرس است .

مادران باردار که به طور غیر مستقیم با دود سیگار مواجه می شوند احتمال بیشتری

دارد که بچه ای با وزن کمتر به دنیا بیاورند .

مادران سیگاری  در حین حاملگی در معرض خطر بیشتری برای به دنیا آوردن کودکان

 کم وزن ، نقائص تولد و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ( اس آی دی اس) هستند .

نوزادانی که دود غیر مستقیم سیگار را تنفس می کنند از عفونت های بیشتر گوش

 
 و حملات آسمی رنج می برند . 
 

 
منبع : 
 
 
مقاله اثرات سیگار بر روی بدن  .
 
 
نویسنده : آن پی ترانجلو
 
 
مترجم : مهدی معتقد




تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

از سوی دیگر نمونه بارز درون گرایی فردی کم حرف و به نحوی گوشه گیر است 

و در خود فرو رفته ، و بیشتر به کتابها علاقه دارد تا به آدمها ، آدم توداری است

و بجز چند دوست صمیمی از دیگران فاصله می گیرد ، به دور اندیشی متمایل است

، (( بی گدار به آب نمی زند )) و به احساسهای آنی اعتماد نمی کند ، تحریک و هیجان

را دوست ندارد و مسائل زندگی روزمره را در حدی که لازم است جدی می گیرد ، زندگانی

منظم و با قاعده را دوست دارد ، به احساسهایش کاملا مسلط است و به ندت از خودش 

پرخاشگری نشان میدهد ، و زود از کوره در نمی رود . با ثبات است و تاحدودی بدبین 

است و برای معیارهای اخلاقی ارزش فراوان قائل است . 

 

البته منظور این نیست که هر آدمی یا برون گرا است یا درون گرا ، یا چنانکه از این دو توصیف

بر می آید همه مردم از این لحاظ وضع افراطی دارند . برونگرایی درونگرایی بعدی است که

دامنه ای بین دو حد انتهایی دارد ، و در وسطهای این دامنه افرادی قرار دارند که نه برونگرا 

هستند نه درونگرا ، از داده های تجربی هم ، چنین بر می اید که بیشتر مردم در همین

منطقه بینابین قرار دارند . 

منبع :

واقعیت و خیال در روانشناسی 

مولف : هانس یورگن آیسنک

مترجم : محمد نقی براهنی _ نیسان گاهان

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 23 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد
نمونه بارز برونگرایی کسی است که مردم آمیز است ، از مهمانی خوشش می آید ، دوستان بسیار دارد ، به سخن گفتن با دیگران نیاز دارد ، میل ندارد در تنهایی چیز بخواند یا مطالعه کند . مشتاق تحریک و هیجان است ، دل به دریا می زند ، فضولی می کند ، ناگهانی و نیندیشیده عمل می کند ، و به طور کلی فردی تکانشی است . میل دارد دیگران را دست بیندازد ، حاضر جواب است و به طور کلی تغییر و دگرگونی را دوست دارد ، بی خیال است و خوش بین ، و دلش می خواهد خوش و خندان باشد . حرکت و کار را بیشتر می پسندد ، تمایل به پرخاشگری دارد و زود از کوره در می رود ، رویهمرفته احساسهایش را در اختیار ندارد . آدم چندان با ثباتی نیست . منبع : واقعیت و خیال در روانشناسی . مولف : هانس یورگن آیسنک نوشته شده توسط : مهدی معتقد



تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

نابغه به فردی اطلاق می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده کارهای

ابداعی و اختراعات و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از آن عاجزند برآمده

نظریات و کشفیات او از لحاظ کیفی و کمی قابل ارزش و حتی خارق العاده باشد

و جامعه برای آن ارزش قابل ملاحظه قائل شود . احتیاج نیست حتما یک نابغه 

مخترعی عالی و دانشمندی برجسته باشد بلکه یک رهبر سیاسی یا رهبر اقتصادی

به سهم خود نابغه بوده و اعمال مدیریت و برنامه ریزی صحیح و منطقی از ویژگیهای

نبوغ است . به طور کلی استعداد سرشار و بیش از حد ، کنجکاوی ، وسواس ، علاقه

شدید و دائمی و خستگی ناپذیر برای کارهای ابتکاری و فکری مهم و برجسته و تقسیم

ساعات کار در یک زمینه خاص از ویژگیهای نبوغ به شمار می آید .

تعداد نوابغ در اجتماع در کتابهای مختلف یکسان گزارش نشده است .

جدول زیر عینا از کتاب روانپزشکی کودک تالیف هیل شرلی که در سال 1963 به چاپ رسیده

استنتاج شده است .


جمعیت به طور متوسط                                                       هوشبهر

یک در میلیون                                                                    180 به بالا

یک در صد هزار                                                                   170

یک در ده هزار                                                                    160

یک در هزار                                                                        150

یک در یکصد و هفتاد                                                            140

یک در صد                                                                         130

 

گالتون که خود هوشبهر 200 داشته می نویسد افراد  با هوشبهر 180 

یک در هفتاد و نه هزار دیده می شود . همچنین وکسلر در مطالعه خود

افراد با هوشبهر 130 به بالا را 2/2 درصد افراد مورد آزمایش گزارش کرده است .

آمار نشان میدهد 1/5 درصد قبل از سه سالگی ، 10 درصد قبل از چهار سالگی

و 20 درصد قبل از پنج سالگی قادر به خواندن کتاب بوده اند .

مطالعات یودر در مورد 50 نابغه نشان داده است که نوابغ از لحاظ جسمی ، قد

و هیکل از حد متوسط جامعه بهتر بوده اند . 

از لحاظ ملیت و نژاد نوابغ خصوصیات افراد ممتاز را داشته و حتی ساکن اروپای شمالی

و انگلستان برتری بیشتری را نشان داده اند . 

از نظر موقعیت ، نوابغ در بالاترین حد جدول استعدادهای انسانی قرار دارند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

                                 
             




تاريخ : یک شنبه 21 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

علاوه بر هوش سرشار ، برتری این افراد برای خلق و ایجاد مسائل هنری و ابداع

از همان ابتدا مشخص است . عقیده بر این است که برای توفیق در ایجاد آثار هنری 

باید مراحل مختلفی طی شود و عبور از این مراحل لازمه دست یافتن و خلق هنر است .

 

الف  - مرحله تهیه و آمادگی : 

در این مرحله کودک مسئله ای را مطالعه می کند و باهدایت و تشویق استادی که خود

نیز از قدرت خلاقانه برخوردار است انگیزه اولیه پیدا می شود . درک مشکل ، علاقه

و آمادگی برای حل آن از خصوصیات این مرحله است .

ب - مرحله پنهانی یا نهفتگی :

در این مرحله درباره آنچه آموخته یا مطالعه کرده تجزیه و تحلیل و روابط موجود را کشف

می کند . و قسمت هایی که با مطلب مورد نظر برای حل مشکل ارتباط دارند اهمیت

پیدا کرده و بقیه کم کم کنار گذاشته می شود . 

ج - جرقه فکری ( اشراق ) :

جرقه فکری ناگهانی صورت می گیرد و در واقع بصیرت و دانایی به اندیشه می رسد

. در این مرحله اگر اندیشه با استدلال منطقی همراه گردد مشکل حل می شود .

د - مرور و تکرار :

کودکان تیزهوش برای رسیدن به هدف نهایی مرتبا مسئله را دنبال و تکرار می کنند 

و غالبا در خلوت به تنهایی کار می کنند . چون به مسائلی علاقه دارند که برای دیگران

چندان اهمیتی ندارد . 

 

مراحل فوق همیشه به طور یکنواخت پیشرفت نمی کند و زمان معینی لازم دارد تا به

مرحله پختگی برسد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان به مفاهیم مجرد توجه بیشتری دارند و بهتر ، سریعتر و بیشتر از دیگران

مطالب کتاب را یاد می گیرند و تعداد کتابهایی که خوانده اند به مراتب زیاد است .

این افراد خستگی خود را با خواندن کتاب برطرف می کنند و از خواندن و حل مسائل

لذت می برند و به قولی کتاب ممکن است آنها را به جایی برساند و در تحریک 

سلولهای مغزی کمک زیادی بکند . از لحاظ نگارش نیز این افراد برتری دارند و تعداد

نوشته ها و رونویسیها زیاد است . به جای آنکه کتابی را بخرند عینا آنرا می نویسند

و استفاده می کنند و اوقات فراغت خود را به این صورت می گذرانند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : جمعه 19 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این کودکان یادگیری اعداد بهتر است . چون عدد یک مفهوم مجرد است

این افراد علاقه زیادی به ساختن اشیا ، کارهای دستی ، ریاضیات ، ارزیابی

، اندازه گیری و وزن کردن دارند و اشکال هندسی را تمیز و زودتر از موقع خود

یاد می گیرند . این کودکان ممکن است به تعلیمات کلاسیک رغبت زیادی 

نداشته باشند و به مسائل فنی ، عینی و واقعی بیشتر از مسائل ذهنی علاقه مند

باشند . به علاوه در کارهای حرفه ای تیزهوشهای حرفه ای پیشرفت خارق العاده دارند .

در صورتی که به امور درسی نیز علاقه داشته باشند به علت یادگیری درسی و حرفه ای

میتوانند در کارهای صنعتی و ایجاد کارخانه ها به خوبی هدایت و رهبری این امور را 

بعهده بگیرند . به علت بی علاقگی به تحصیل و درس ازمدرسه اخراج میشوند و به 

کارهای حرفه ای خصوصی  و صنعتگری می پردازند و اغلب نیز صنعتگران قابلی می شوند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان با وجود هوش زیادی که با آزمونهای مخصوص مشخص می شود 

در یادگیری موفق نیستند . نکته جالب اینکه آموزگاران اکثرا گزارش میدهند

که این افراد قدرت درک ، نبوغ و بصرت کافی دارند ولی نمی دانند چرا نتیجه

امتحاناتشان خوب نیست . 

بعضی عقیده دارند چون کودکان باهوش به سرعت درسها را یاد می گیرند 

لذا مانند دیگران تمرین نمی کنند . به علاوه اغلب قبل از ورود به مدرسه بعضی

از درسها را یاد گرفته اند و توضیحات آموزگار باعث خستگی و بی حوصلگی آنها

می شود به همین دلیل ارتباط بین دانش آموز و آموزگار بهم می خورد .

گاهی اوقات علت بی علاقه گی به درس ناشی از مسائل خانوادگی است .

گرفتاری والدین باعث میشود کودک در جایی کار کند و مخارج زندگی خود و خانواده اش

را تامین نماید به همین دلیل در کلاس درس خسته است . دیر سر کلاس حاضر 

می شود و از نظر عاطفی نیز روابط خوبی با والدین ندارد . والدین این کودکان 

غالبا سواد چندانی ندارند و حتی به تحصیل کودک نیز توجهی نمی کنند و از او

انتظار دارند هرچه زودتر وارد بازار کار شود و پولی به دست بیاورد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این نوع بیماری با تشنجات توام با بیهوشی مشخص می شود و در بین عوام به 

(( حمله غش)) معروف است . حملات به طور ناگهانی شروع شده و فرد بدون

آگاهی به زمین می خورد و سه مرحله انقباضی ، تشنجی و اغما یکی پس از

دیگری اتفاق می افتد .  

در مرحله انقباضی عضلات بدن کشیده شده ، سر به عقب می افتد و بدن یکپارچه

و سفت و تنفس قطع می شود ، دستها خم و پاها منقبض می گردد . این مرحله

15 تا 50 ثانیه طول می کشد . 

در مرحله تشنجی عضلات صورت ، دستها و تمام بدن دچار حرکت  و تکان شدید 

شده که با باز گرفتن زبان ، کف کردن دهان ، کبودی رنگ صورت و گاهی دفع ادرار

و گاز توام میشود . این مرحله 1 تا 3 دقیقه طول می کشد و بیمار وارد مرحله اغما

میشود .

در مرحله اغما بیمار به خواب عمیقی فرو می رود و باصدای بلند تنفس 

می کند . این مرحله ممکن است چند ساعتی هم طول بکشد .

سه مرحله فوق باضافه مرحله اولیه که به (( اورا)) یا مرحله خبر کننده معروف است

و مربوط به محل ضایعه مغزی می باشد چهار مرحله صرع بزرگ را تشکیل میدهند .

(( اورا )) ممکن است حرکتی ، حواسی ، حسی ، روانی و احشایی باشد .

اورای حرکتی نظیر پیدایش بعضی حرکات غیر ارادی مانند دویدن ، گرفتن چیزی 

یا به دنبال گشتن چیزی یا مزمزه کردن ، پرش عضلات ، تکرار کلمات و نظایر آنها باشد .

اورای حسی مانند احساس درد بخصوص در ناحیه شکم ، سوزش ، احساس سرما 

و گرما ، مور مور شدن ، خارش و گزگز و بی حسی .

اورای حواسی به صورت توهمات بینایی ، چشایی و بویایی .

اورای روانی به صورت وحشت ، ترس ، فراموشی ، منگی و بهت ، از دست دادن حافظه .

اورای احشایی به صورت دردهای شکمی ، اسهال ، تنگی نفس ، سرفه و نظایر آن .

در پایان حمله موقعی که شخص به هوش می آید ، هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده

است ندارد و نسبت به آنچه پیش آمده بی اطلاعی کامل دارد . فقط احساس کوفتگی

و خستگی شدید می کند و اگر سابقه داشته باشد متوجه میشود که غش کرده است .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی .

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این نوع حمله ، کودک ناگهان در حالتی که هست ثابت می ماند ، فعالیت و حرکت

وی متوقف می شود ( آکی نیتیک) ، یا رنگ پریده به یک نقطه خیره می شود

و یا ممکن است تکانهای عضلانی مانند چشمک زدن ، پرش دستها و افتادن قاشق

و یا چنگال ، شانه انداختن ، دست تکان دادن (میوکلونیک) اتفاق افتد .

در این حالت بینایی و شنوایی وجود ندارد و بیمار چیزی حس نمی کند . پس از گذشت

2 تا 20 ثانیه مجددا فعالیت اولیه ادامه می یابد و شخص از آنچه در این مدت اتفاق افتاده

بی خیر است . این حالات اگرچه ظاهرا آرام هستند ولی چون غالبا تکرار می شوند

یادگیری کودک را مختل می سازند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

تالیف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

صرع روانی حرکتی یکی از انواع شایع صرع است و همیشه با از دست دادن هوشیاری

توام نیست . این نوع صرع با تغییرات خلقی مانند پرخاشگری ، بی قراری شدید ،

نا آرامی ، حملات انفجاری ، خرابکاری و حتی تجاوز و قتل و سرقت ممکن است همراه

باشد . در کودکان تغییرات خلق و خو بصورت بهانه گیری ، حساسیت ، ناسازگاری

در منزل و مدرسه و به هم ریختن نظم کلاس درس دیده می شود .

فردی که از کودکی دچار صرع است و در کودکی نیز تغییر حالت خلقی سریعی دارد

زود متاثر می شود ، حالت تهاجم و مردم آزاری دارد ، کودکان همسال را مرتبا مورد

آزار شکنجه قرار می دهد به همین علت بیشتر مورد توبیخ و تنبیه والدین و دیگران 

قرار می گیرد و این مسئله باعث احساس جدائی این کودکان با کودکان دیگر می شود .

بعلت حملات مکرر صرع و کاهش اکسیژن و تغذیه سلولهای مغز قدرت مقاومت در مقابل

عوامل مختلف از بین رفته و باعث واکنشهای غیر عادی و اختلال یادگیری کودک میشود .

این گروه به طور ناگهانی دچار خشم شده و حتی ممکن است کارهایی انجام دهند که

بر خلاف مصالح خود و دیگران باشد .

منبع :

روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

طبق آمارهای موجود 50 درصد کودکان مبتلا به صرع هوشبهری بین 100 تا 110 و در حدود

80 درصد هوشبهری بالاتر از 80 دارند . کودکان باهوش نیز در بین افراد مبتلا به صرع کم نیستند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . 

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حمله تشنجی نوعی اختلال فیزیو پاتولوژیک حمله ای گذرا در کارکرد مغز است

که بر اثر تخلیه الکتریکی خودبخودی و مفرط نورونها ظاهر میشود . بیمار مصروع

به کسی گفته می شود که اختلالی مزمن با مشخصه حملات تشنجی عود کننده

دارد . حمله یا رویداد حمله ای به خود حمله تشنجی اطلاق می شود . دوره های

غیر حمله ای را می توان به پیش از حمله ، پس از حمله و بین حملات تقسیم بندی

کرد . علایم موجود در رویداد حمله ای ، در درجه اول تابع موقعیت مکانی منبع حمله

در مغز و الگوی انتشار حمله تشنجی در مغز است . علایم بین حمله ای تحت تاثیر

رویداد حمله ای و سایر عوامل عصبی _ روانی و روانی _ اجتماعی نظیر اختلالات

روانی یا عصبی همزمان ، وجود عوامل استرس زای روانی _ اجتماعی و صفات

شخصیتی پیش از بیماری است .

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دو طبقه عمده حملات تشنجی عبارتند از : نوع کانونی ( پارسیل ) و نوع منتشر .

در حملات تشنجی کانونی ، فعالیت صرع گونه در مناطق موضعی مغز ایجاد می شود .

حملات تشنجی منتشر تمامی مغز را در بر می گیرند . 

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

ترجمه : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد