مشاوره و روانشناسی

از سوی دیگر نمونه بارز درون گرایی فردی کم حرف و به نحوی گوشه گیر است 

و در خود فرو رفته ، و بیشتر به کتابها علاقه دارد تا به آدمها ، آدم توداری است

و بجز چند دوست صمیمی از دیگران فاصله می گیرد ، به دور اندیشی متمایل است

، (( بی گدار به آب نمی زند )) و به احساسهای آنی اعتماد نمی کند ، تحریک و هیجان

را دوست ندارد و مسائل زندگی روزمره را در حدی که لازم است جدی می گیرد ، زندگانی

منظم و با قاعده را دوست دارد ، به احساسهایش کاملا مسلط است و به ندت از خودش 

پرخاشگری نشان میدهد ، و زود از کوره در نمی رود . با ثبات است و تاحدودی بدبین 

است و برای معیارهای اخلاقی ارزش فراوان قائل است . 

 

البته منظور این نیست که هر آدمی یا برون گرا است یا درون گرا ، یا چنانکه از این دو توصیف

بر می آید همه مردم از این لحاظ وضع افراطی دارند . برونگرایی درونگرایی بعدی است که

دامنه ای بین دو حد انتهایی دارد ، و در وسطهای این دامنه افرادی قرار دارند که نه برونگرا 

هستند نه درونگرا ، از داده های تجربی هم ، چنین بر می اید که بیشتر مردم در همین

منطقه بینابین قرار دارند . 

منبع :

واقعیت و خیال در روانشناسی 

مولف : هانس یورگن آیسنک

مترجم : محمد نقی براهنی _ نیسان گاهان

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 23 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد
نمونه بارز برونگرایی کسی است که مردم آمیز است ، از مهمانی خوشش می آید ، دوستان بسیار دارد ، به سخن گفتن با دیگران نیاز دارد ، میل ندارد در تنهایی چیز بخواند یا مطالعه کند . مشتاق تحریک و هیجان است ، دل به دریا می زند ، فضولی می کند ، ناگهانی و نیندیشیده عمل می کند ، و به طور کلی فردی تکانشی است . میل دارد دیگران را دست بیندازد ، حاضر جواب است و به طور کلی تغییر و دگرگونی را دوست دارد ، بی خیال است و خوش بین ، و دلش می خواهد خوش و خندان باشد . حرکت و کار را بیشتر می پسندد ، تمایل به پرخاشگری دارد و زود از کوره در می رود ، رویهمرفته احساسهایش را در اختیار ندارد . آدم چندان با ثباتی نیست . منبع : واقعیت و خیال در روانشناسی . مولف : هانس یورگن آیسنک نوشته شده توسط : مهدی معتقد



تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

نابغه به فردی اطلاق می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده کارهای

ابداعی و اختراعات و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از آن عاجزند برآمده

نظریات و کشفیات او از لحاظ کیفی و کمی قابل ارزش و حتی خارق العاده باشد

و جامعه برای آن ارزش قابل ملاحظه قائل شود . احتیاج نیست حتما یک نابغه 

مخترعی عالی و دانشمندی برجسته باشد بلکه یک رهبر سیاسی یا رهبر اقتصادی

به سهم خود نابغه بوده و اعمال مدیریت و برنامه ریزی صحیح و منطقی از ویژگیهای

نبوغ است . به طور کلی استعداد سرشار و بیش از حد ، کنجکاوی ، وسواس ، علاقه

شدید و دائمی و خستگی ناپذیر برای کارهای ابتکاری و فکری مهم و برجسته و تقسیم

ساعات کار در یک زمینه خاص از ویژگیهای نبوغ به شمار می آید .

تعداد نوابغ در اجتماع در کتابهای مختلف یکسان گزارش نشده است .

جدول زیر عینا از کتاب روانپزشکی کودک تالیف هیل شرلی که در سال 1963 به چاپ رسیده

استنتاج شده است .


جمعیت به طور متوسط                                                       هوشبهر

یک در میلیون                                                                    180 به بالا

یک در صد هزار                                                                   170

یک در ده هزار                                                                    160

یک در هزار                                                                        150

یک در یکصد و هفتاد                                                            140

یک در صد                                                                         130

 

گالتون که خود هوشبهر 200 داشته می نویسد افراد  با هوشبهر 180 

یک در هفتاد و نه هزار دیده می شود . همچنین وکسلر در مطالعه خود

افراد با هوشبهر 130 به بالا را 2/2 درصد افراد مورد آزمایش گزارش کرده است .

آمار نشان میدهد 1/5 درصد قبل از سه سالگی ، 10 درصد قبل از چهار سالگی

و 20 درصد قبل از پنج سالگی قادر به خواندن کتاب بوده اند .

مطالعات یودر در مورد 50 نابغه نشان داده است که نوابغ از لحاظ جسمی ، قد

و هیکل از حد متوسط جامعه بهتر بوده اند . 

از لحاظ ملیت و نژاد نوابغ خصوصیات افراد ممتاز را داشته و حتی ساکن اروپای شمالی

و انگلستان برتری بیشتری را نشان داده اند . 

از نظر موقعیت ، نوابغ در بالاترین حد جدول استعدادهای انسانی قرار دارند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

                                 
             




تاريخ : یک شنبه 21 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

علاوه بر هوش سرشار ، برتری این افراد برای خلق و ایجاد مسائل هنری و ابداع

از همان ابتدا مشخص است . عقیده بر این است که برای توفیق در ایجاد آثار هنری 

باید مراحل مختلفی طی شود و عبور از این مراحل لازمه دست یافتن و خلق هنر است .

 

الف  - مرحله تهیه و آمادگی : 

در این مرحله کودک مسئله ای را مطالعه می کند و باهدایت و تشویق استادی که خود

نیز از قدرت خلاقانه برخوردار است انگیزه اولیه پیدا می شود . درک مشکل ، علاقه

و آمادگی برای حل آن از خصوصیات این مرحله است .

ب - مرحله پنهانی یا نهفتگی :

در این مرحله درباره آنچه آموخته یا مطالعه کرده تجزیه و تحلیل و روابط موجود را کشف

می کند . و قسمت هایی که با مطلب مورد نظر برای حل مشکل ارتباط دارند اهمیت

پیدا کرده و بقیه کم کم کنار گذاشته می شود . 

ج - جرقه فکری ( اشراق ) :

جرقه فکری ناگهانی صورت می گیرد و در واقع بصیرت و دانایی به اندیشه می رسد

. در این مرحله اگر اندیشه با استدلال منطقی همراه گردد مشکل حل می شود .

د - مرور و تکرار :

کودکان تیزهوش برای رسیدن به هدف نهایی مرتبا مسئله را دنبال و تکرار می کنند 

و غالبا در خلوت به تنهایی کار می کنند . چون به مسائلی علاقه دارند که برای دیگران

چندان اهمیتی ندارد . 

 

مراحل فوق همیشه به طور یکنواخت پیشرفت نمی کند و زمان معینی لازم دارد تا به

مرحله پختگی برسد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان به مفاهیم مجرد توجه بیشتری دارند و بهتر ، سریعتر و بیشتر از دیگران

مطالب کتاب را یاد می گیرند و تعداد کتابهایی که خوانده اند به مراتب زیاد است .

این افراد خستگی خود را با خواندن کتاب برطرف می کنند و از خواندن و حل مسائل

لذت می برند و به قولی کتاب ممکن است آنها را به جایی برساند و در تحریک 

سلولهای مغزی کمک زیادی بکند . از لحاظ نگارش نیز این افراد برتری دارند و تعداد

نوشته ها و رونویسیها زیاد است . به جای آنکه کتابی را بخرند عینا آنرا می نویسند

و استفاده می کنند و اوقات فراغت خود را به این صورت می گذرانند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : جمعه 19 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این کودکان یادگیری اعداد بهتر است . چون عدد یک مفهوم مجرد است

این افراد علاقه زیادی به ساختن اشیا ، کارهای دستی ، ریاضیات ، ارزیابی

، اندازه گیری و وزن کردن دارند و اشکال هندسی را تمیز و زودتر از موقع خود

یاد می گیرند . این کودکان ممکن است به تعلیمات کلاسیک رغبت زیادی 

نداشته باشند و به مسائل فنی ، عینی و واقعی بیشتر از مسائل ذهنی علاقه مند

باشند . به علاوه در کارهای حرفه ای تیزهوشهای حرفه ای پیشرفت خارق العاده دارند .

در صورتی که به امور درسی نیز علاقه داشته باشند به علت یادگیری درسی و حرفه ای

میتوانند در کارهای صنعتی و ایجاد کارخانه ها به خوبی هدایت و رهبری این امور را 

بعهده بگیرند . به علت بی علاقگی به تحصیل و درس ازمدرسه اخراج میشوند و به 

کارهای حرفه ای خصوصی  و صنعتگری می پردازند و اغلب نیز صنعتگران قابلی می شوند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان با وجود هوش زیادی که با آزمونهای مخصوص مشخص می شود 

در یادگیری موفق نیستند . نکته جالب اینکه آموزگاران اکثرا گزارش میدهند

که این افراد قدرت درک ، نبوغ و بصرت کافی دارند ولی نمی دانند چرا نتیجه

امتحاناتشان خوب نیست . 

بعضی عقیده دارند چون کودکان باهوش به سرعت درسها را یاد می گیرند 

لذا مانند دیگران تمرین نمی کنند . به علاوه اغلب قبل از ورود به مدرسه بعضی

از درسها را یاد گرفته اند و توضیحات آموزگار باعث خستگی و بی حوصلگی آنها

می شود به همین دلیل ارتباط بین دانش آموز و آموزگار بهم می خورد .

گاهی اوقات علت بی علاقه گی به درس ناشی از مسائل خانوادگی است .

گرفتاری والدین باعث میشود کودک در جایی کار کند و مخارج زندگی خود و خانواده اش

را تامین نماید به همین دلیل در کلاس درس خسته است . دیر سر کلاس حاضر 

می شود و از نظر عاطفی نیز روابط خوبی با والدین ندارد . والدین این کودکان 

غالبا سواد چندانی ندارند و حتی به تحصیل کودک نیز توجهی نمی کنند و از او

انتظار دارند هرچه زودتر وارد بازار کار شود و پولی به دست بیاورد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این نوع بیماری با تشنجات توام با بیهوشی مشخص می شود و در بین عوام به 

(( حمله غش)) معروف است . حملات به طور ناگهانی شروع شده و فرد بدون

آگاهی به زمین می خورد و سه مرحله انقباضی ، تشنجی و اغما یکی پس از

دیگری اتفاق می افتد .  

در مرحله انقباضی عضلات بدن کشیده شده ، سر به عقب می افتد و بدن یکپارچه

و سفت و تنفس قطع می شود ، دستها خم و پاها منقبض می گردد . این مرحله

15 تا 50 ثانیه طول می کشد . 

در مرحله تشنجی عضلات صورت ، دستها و تمام بدن دچار حرکت  و تکان شدید 

شده که با باز گرفتن زبان ، کف کردن دهان ، کبودی رنگ صورت و گاهی دفع ادرار

و گاز توام میشود . این مرحله 1 تا 3 دقیقه طول می کشد و بیمار وارد مرحله اغما

میشود .

در مرحله اغما بیمار به خواب عمیقی فرو می رود و باصدای بلند تنفس 

می کند . این مرحله ممکن است چند ساعتی هم طول بکشد .

سه مرحله فوق باضافه مرحله اولیه که به (( اورا)) یا مرحله خبر کننده معروف است

و مربوط به محل ضایعه مغزی می باشد چهار مرحله صرع بزرگ را تشکیل میدهند .

(( اورا )) ممکن است حرکتی ، حواسی ، حسی ، روانی و احشایی باشد .

اورای حرکتی نظیر پیدایش بعضی حرکات غیر ارادی مانند دویدن ، گرفتن چیزی 

یا به دنبال گشتن چیزی یا مزمزه کردن ، پرش عضلات ، تکرار کلمات و نظایر آنها باشد .

اورای حسی مانند احساس درد بخصوص در ناحیه شکم ، سوزش ، احساس سرما 

و گرما ، مور مور شدن ، خارش و گزگز و بی حسی .

اورای حواسی به صورت توهمات بینایی ، چشایی و بویایی .

اورای روانی به صورت وحشت ، ترس ، فراموشی ، منگی و بهت ، از دست دادن حافظه .

اورای احشایی به صورت دردهای شکمی ، اسهال ، تنگی نفس ، سرفه و نظایر آن .

در پایان حمله موقعی که شخص به هوش می آید ، هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده

است ندارد و نسبت به آنچه پیش آمده بی اطلاعی کامل دارد . فقط احساس کوفتگی

و خستگی شدید می کند و اگر سابقه داشته باشد متوجه میشود که غش کرده است .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی .

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این نوع حمله ، کودک ناگهان در حالتی که هست ثابت می ماند ، فعالیت و حرکت

وی متوقف می شود ( آکی نیتیک) ، یا رنگ پریده به یک نقطه خیره می شود

و یا ممکن است تکانهای عضلانی مانند چشمک زدن ، پرش دستها و افتادن قاشق

و یا چنگال ، شانه انداختن ، دست تکان دادن (میوکلونیک) اتفاق افتد .

در این حالت بینایی و شنوایی وجود ندارد و بیمار چیزی حس نمی کند . پس از گذشت

2 تا 20 ثانیه مجددا فعالیت اولیه ادامه می یابد و شخص از آنچه در این مدت اتفاق افتاده

بی خیر است . این حالات اگرچه ظاهرا آرام هستند ولی چون غالبا تکرار می شوند

یادگیری کودک را مختل می سازند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

تالیف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

صرع روانی حرکتی یکی از انواع شایع صرع است و همیشه با از دست دادن هوشیاری

توام نیست . این نوع صرع با تغییرات خلقی مانند پرخاشگری ، بی قراری شدید ،

نا آرامی ، حملات انفجاری ، خرابکاری و حتی تجاوز و قتل و سرقت ممکن است همراه

باشد . در کودکان تغییرات خلق و خو بصورت بهانه گیری ، حساسیت ، ناسازگاری

در منزل و مدرسه و به هم ریختن نظم کلاس درس دیده می شود .

فردی که از کودکی دچار صرع است و در کودکی نیز تغییر حالت خلقی سریعی دارد

زود متاثر می شود ، حالت تهاجم و مردم آزاری دارد ، کودکان همسال را مرتبا مورد

آزار شکنجه قرار می دهد به همین علت بیشتر مورد توبیخ و تنبیه والدین و دیگران 

قرار می گیرد و این مسئله باعث احساس جدائی این کودکان با کودکان دیگر می شود .

بعلت حملات مکرر صرع و کاهش اکسیژن و تغذیه سلولهای مغز قدرت مقاومت در مقابل

عوامل مختلف از بین رفته و باعث واکنشهای غیر عادی و اختلال یادگیری کودک میشود .

این گروه به طور ناگهانی دچار خشم شده و حتی ممکن است کارهایی انجام دهند که

بر خلاف مصالح خود و دیگران باشد .

منبع :

روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

طبق آمارهای موجود 50 درصد کودکان مبتلا به صرع هوشبهری بین 100 تا 110 و در حدود

80 درصد هوشبهری بالاتر از 80 دارند . کودکان باهوش نیز در بین افراد مبتلا به صرع کم نیستند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . 

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حمله تشنجی نوعی اختلال فیزیو پاتولوژیک حمله ای گذرا در کارکرد مغز است

که بر اثر تخلیه الکتریکی خودبخودی و مفرط نورونها ظاهر میشود . بیمار مصروع

به کسی گفته می شود که اختلالی مزمن با مشخصه حملات تشنجی عود کننده

دارد . حمله یا رویداد حمله ای به خود حمله تشنجی اطلاق می شود . دوره های

غیر حمله ای را می توان به پیش از حمله ، پس از حمله و بین حملات تقسیم بندی

کرد . علایم موجود در رویداد حمله ای ، در درجه اول تابع موقعیت مکانی منبع حمله

در مغز و الگوی انتشار حمله تشنجی در مغز است . علایم بین حمله ای تحت تاثیر

رویداد حمله ای و سایر عوامل عصبی _ روانی و روانی _ اجتماعی نظیر اختلالات

روانی یا عصبی همزمان ، وجود عوامل استرس زای روانی _ اجتماعی و صفات

شخصیتی پیش از بیماری است .

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دو طبقه عمده حملات تشنجی عبارتند از : نوع کانونی ( پارسیل ) و نوع منتشر .

در حملات تشنجی کانونی ، فعالیت صرع گونه در مناطق موضعی مغز ایجاد می شود .

حملات تشنجی منتشر تمامی مغز را در بر می گیرند . 

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

ترجمه : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حملات تشنجی منتشر تونیک _ کلونیک ، با علایم کلاسیک از دست دادن هشیاری ،

حرکات منتشر تونیک کلونیک اندمها ، گاز گرفتن زبان و بی اختیاری همراه است . 

هرچند تشخیص رویدادهای حمله تشنجی نسبتا ساده است ، اما حالت پس از حمله 

که با بازگشت آهسته و تدریجی هشیاری و شناخت مشخص می شود ، گاهی 

برای روانپزشک در بخش فوریت ها یک مشکل تشخیصی ایجاد می کند . دوره 

بیرون آمدن از حمله تشنجی تونیک _ کلونیک ، از چند دقیقه تا چندین ساعت متفاوت 

است و شکل بالینی شبیه برطرف شدن تدریجی دلیریوم است .

 

منبع :

خلاصه روان پزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

نوعی از حملات تشنجی منتشر که تشخیص آن برای روانپزشک مشکل است .

حمله تشنجی صرع کوچک یا حمله غیاب نام دارد . ممکن است ماهیت صرعی

این دوره ها ناشناخته بماند ، زیرا تظاهرات مشخص حسی و حرکتی صرع ممکن

است وجود نداشته یا چنان جزئی باشند که نظر پزشک را جلب نکنند . صرع کوچک

معمولا در دوران کودکی و بین 5 تا 7 سالگی شروع شده و تا دوره بلوغ متوقف می شود .

قطع کوتاه مدت هشیاری که طی آن بیمار به طور ناگهانی تماس خود را با محیط از دست

می دهد مشخصه صرع کوچک است . اما با اینحال در طی این دوره ها بیمار بیهوشی

واقعی یا حرکات تشنجی ندارد . در موارد نادر ، صرع کوچک در دوران بزرگسالی شروع

می شود . در صرع کوچک بزرگسالی ممکن است دوره های سایکوتیک (روانپریشی)

ناگهانی و عود کننده یا دوره های دلیریومی که به طور ناگهانی شروع شده و خاتمه 

می یابند دیده شود . این علایم ممکن است با سابقه حملات افتادن یا از حال رفتن 

همراه باشد .

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی .علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حملات تشنجی کانونی به انواع ساده (بدون تغییرات هوشیاری ) یا مرکب (همراه با 

تغییرات هوشیاری) تقسیم بندی می شوند . کمی بیش از 50 درصد از اتمام بیماران

مبتلا به حملات تشنجی کانونی یا پارسیل به انواع مرکب ( کمپلکس) آن مبتلا هستند .

صرع کانونی مرکب ، شایعترین نوع صرع در بزرگسالان بوده که میزان ابتلای آن حدود 

3 در هزار است . حدود 30 درصد بیماران مبتلا به صرع کانونی مرکب دچار یک اختلال

روانی عمده مثل افسردگی نیز هستند .

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

کاربامازپین ( کاباترول ، تگرتول)

کلونازپام ( کلونوپین)

اتو سو کسیماید ( زارونتین )

گاباپنتین ( نورونتین )

لاموتریجین ( لامیکتال )

اکسا کاربازپین ( تریلپتال )

فنو باربیتال

فنی توئین ( دیلانتین )

پریمیدون ( مایسولین )

تیاگابین ( گابی تریل )

توپیرامات ( توپاماکس)

والپروات

زونیزامید ( زونگران )

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی کاپلان و سادوک

 بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

بندورا معتقد است مشاهده به افراد امکان میدهد بدون انجام دادن هرگونه

 رفتاری ، یاد بگیرند . یعنی افراد از طریق مشاهده کردن رفتار دیگران یاد 
 
می گیرند . افراد با مشاهده کردن دیگران ، از دادن پاسخهای بی شماری
 
که ممکن است تنبیه به دنبال داشته یا تقویتی در پی نداشته باشند ، 
 
منصرف میشوند . اساس یادگیری مشاهده ای سرمشق گیری است .
 
یادگیری از طریق سرمشق گیری عبارت است از اضافه کردن به رفتار 
 
مشاهده شده و کسر کردن از آن و تعمیم دادن یک رفتار مشاهده شده
 
به موقعیت دیگر . به عبارت دیگر ، سرمشق گیری فرایند های شناختی را
 
در بردارد و صرفا تقلید یا کپی کردن نیست . سرمشق گیری از مطابقت دادن
 
اعمال فرد با دیگران فراتر است و بازنمایی نمادین اطلاعات و ذخیره کردن آن
 
بار یاستفاده در آینده را شامل میشود . 
 
چند عامل تعیین می کنند که آیا فرد در موقعیتی خاص از الگو یاد خواهد گرفت .
 
اولا افراد از کسانی که مقام بالایی دارند ، با کفایت و قدرتمند هستند بیشتر
 
از آنهایی که مقام پایینی دارند ، فاقد مهارت یا بی کفایت و ضعیف میباشند ،
 
سرمشق گیری می کنند . ثانیا ، خصوصیات مشاهده گر بر احتمال
 
 سرمشق گیری تاثیر می گذارد . افرادی که فاقد مقام ، مهارت ، یا قدرت هستند 
 
، به احتمال بیشتری سرمشق گیری می کنند . کودکان بیشتر از افراد مسن ،
 
و تازه کارها به احتمال بیشتر از افراد با تجربه ، سرمشق گیری می کنند . 
 
ثالثا ، پیامدهای رفتاری که الگو برداری می شود ، میتوانند بر مشاهده گر تاثیر
 
داشته باشند . هرچه مشاهده گر برای یک رفتار ارزش بیشتری قایل باشد ،
 
به احتمال بیشتری آن رفتار را فراگیری خواهد کرد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد




تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

بندورا (1986) چهار فرایند حاکم بر یادگیری مشاهده ای را مشخص کرد :

 
توجه ، بازنمایی ، تولید رفتار ، و انگیزش .
 
1- توجه : قبل از اینکه کسی از الگو سرمشق گیری کند ، باید به او توجه
 
نماید . چه عواملی توجه را تنظیم می کنند ؟ اولا ، چون افراد فرصتهای 
 
بیشتری برای مشاهده کردن کسانی دارند که اغلب با آنها در ارتباط هستند
 
، به احتمال زیاد به آنها توجه می کنند . ثانیا ، الگوهای جذاب بیشتر از 
 
الگوهایی که جذاب نیستند ، مورد مشاهده قرار می گیرند . معمولا به 
 
شخصیت های محبوب در تلویزیون ، ورزشها یا فیلمها بیشتر توجه میشود .
 
در ضمن ماهیت رفتاری که الگو برداری می شود بر توجه افراد تاثیر می گذارد - 
 
آنها رفتاری را مشاهده می کنند که تصور می کنند برایشان مهم و با ارزش است .
 
2- بازنمایی : برای اینکه مشاهده به الگوهای پاسخ جدید منجر شوند ، این
 
الگوها باید به صورت نمادی در حافظه بازنمایی شوند . لزومی ندارد که بازنمایی
 
نمادی کلامی باشد ، زیرا برخی از مشاهدات به صورت تخیلی نگهداری می شوند .
 
با این حال رمز گردانی کلامی به فرایند یادگیری مشاهده ای سرعت زیادی می بخشد .
 
در ضمن ، رمز گردانی کلامی به افراد کمک می کند رفتار را به صورت نمادی مرور ذهنی
 
کنند . مرور ذهنی می تواند اجرای عملی پاسخ الگو برداری شده را نیز به همراه 
 
داشته باشد ، و این مرور ذهنی به فرایند یاد داری کمک می کند .
 
3 - تولید رفتار : بعد از اینکه افراد به الگو توجه کردند و آنچه را که دیدند به یاد
 
سپردند ، می توانند آن رفتار را تولید کنند . افراد در جریان تولید کردن بازنماییهای
 
شناختی به اعمال مناسب ، باید چند سئوال را درباره رفتار الگو برداری شده از
 
خودشان بپرسند : (( چگونه می توانم این را انجام دهم )) ؟ بعد از اینکه پاسخهای
 
مربوط را به صورت نمادی مرور کردند ، رفتار جدید را امتحان می کنند . آنها در حین
 
انجام دادن ، با این سئوال که (( مشغول انجام دادن چه کاری هستم )) ؟ خودشان
 
را زیر نظر می گیرند و سرانجام ، با این سئوال که (( آیا این رفتار را درست انجام
 
میدهم )) ؟ عملکردشان را ارزیابی می کنند . 
 
4 - انگیزش : یادگیری مشاهده ای زمانی خیلی موثر است که یادگیرنده ها 
 
برای انجام دادن رفتار الگو برداری شده ، انگیزش داشته باشند . توجه و بازنمایی
 
میتوانند به فراگیری یادگیری منجر شوند ، اما انگیزش  ،به اجرا گذاشتن آن رفتار 
 
خاص را تسهیل می کند . با اینکه مشاهده دیگران میتواند به فرد بیاموزد چگونه
 
کاری را انجام دهد ، اما آن فرد ممکن است میل به انجام دادن عمل لازم را 
 
نداشته باشد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد 

 





تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اعتماد به نفس در نوزادان و خردسالان :   

 

 

مقدمه :

 

کودکان برای رشد اعتماد به نفس نیاز به احساس سلامتی و امنیت دارند . 

وقتی که شما کودک تان را راحت می گذارید ، به گریه ها و نیازهایش پاسخ 

می دهید ، با او صحبت و بازی می کنید ، او می فهمد که دوست داشته میشود 

و برایتان مهم است . این اساس اعتماد به نفس است . کودکی که اعتماد به نفس 

دارد دوست دارد جستجو کنند و بیاموزد زیرا او می داند کسی او را دوست دارد 

و  همیشه با اوست  . وقتی که آنهابرای جستجو، چهار دست و پا از شما دور 

میشوند در موردی که به  شما  نیاز دارند میدانند شما از آنها مواظبت آنها 

خواهید کرد و این اساس یک تربیت خانوادگی سالم است .

 موقعیکه کودک شما  رغبت شما را در زمانیکه  چیز جدیدی را کشف می کند

 می بیند ( مثلا توپی را که پشت یک صندلی  غلتیده را پیدا می کند ) این او را 

وادار می کند که بیشتر و بیشتر جست و جو کند . همچنین داشتن اعتماد به نفس ، 

کودکان را برای این که آسانتر در موقعیت های گروهی  وارد شوند مانند  

مهد کودک و مدرسه آماده می کند .

آنها هر جا بروند احساس امنیتی را که شما به آنها داده اید را با خود می برند 

حتی موقعیکه شما با آنها نباشید .

 
 منبع : 
 

ترجمه مقاله زیر توسط مهدی معتقد  :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

یک : احساس سالم بودن و امنیت را پرورش دهید :

 

زمانیکه شما به گریه های کودکتان و سایر حرکاتش  پاسخ می دهید شما به

 او کمک می کنید که احساس سلامت و امنیت کند . برای مثال موقعیکه او

 نیاز دارد که آرام شود او را توی بغل می گیرید یا او با نشان دادن اسباب بازی 

روی کمد به شما با علاقه و عاطفه زیاد آن را به او می دهید .

این پیمان محبتی است بین شما و فرزندتان که احساس امنیت کافی او را شکل 

میدهد و برای جستجو کردن (کم کم ) از شما مستقل میشود . او آموخته که مطمئن

 باشد که شما همیشه برای او خواهید بود . این اطمینان به او اعتماد به نفس میدهد .

درباره کودکی که سوژه جالبی را در اتاق می بیند فکر کنید . کودک برای خزیدن 

بیرون از زانوی مادر برای بررسی کردن آن شی احساس امنیت می کند در 

صورتیکه بداند که مادرش هنوز برای او  خواهد بود اگر او نیاز به کمک داشته 

باشد یا بترسد .بعد از اینکه بیرون می خزد او به عقب برمی گردد  نگاه می کند 

گویا می پرسد آیا هنوز اینجا هستی ؟ آیا داری من را نگاه می کنی ؟

سپس وقتی که او به اسباب بازی می رسد ، دکمه روی آنرا فشار میدهد و صدای 

بلندی را تولید می کند . این صدا بچه را از جا می پراند و بسرعت به طرف 

مادرش برمی گردد برای اینکه راحتی و قوت قلب به دست آورد . و می بیند که

 مادر در کنارش هست و مواظب اوست .   و مادر ، دوباره کودک را برای روبرو

 شدن با ماجرای جدید تشویق می کند .

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

یک مربی خانوادگی سالم برای بچه تان باشید . موقعیکه جستجوی او نتیجه میدهد ، 

بیشتر به او محبت کنید . تشویقش کنید که بیشتر به جستجو بپردازد .

به علایم بچه تان برای دوستی و راحتی جواب بدهید . این اعتمادش را به شما 

شکل میدهد .

بچه هایی که به مراقبانشان اطمینان می کنند احساس امنیت می کنند وجرات می کنند

 که از مردم و محیط اطرافشان بیاموزند  .

 
منبع :
 
 ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد  :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دو– به کودکتان کمک کنید تا احساس خوبی درباره خودش و تواناییهایش

داشته باشد :

 

احساس خوب درباره خودش و تواناییهایش (من می توانم این کا را انجام بدهم ) 

دو جز خیلی مهم برای رشد اعتماد به نفس در کودک هستند . این کارهایی که 

شما انجام میدهید می تواند به احساس امنیت و دوست داشته شدن کودک تان 

کمک کند همچنین احساس خوب او را در مورد خودش بوجود می آورد . 

این پاسخدهی مناسبی برای نیازهایش ، و بارش عشق و عاطفه برای

او است . این به کودک تان اجازه میدهد که بفهمد مورد توجه و با ارزش است 

و اعتماد به نفسش را بسازد .

وقتیکه کودکان در انجام یک وظیفه موفق شدند یک مهارت جدید را پیدا کردند ، 

آنها یاد می گیرند  توانایی انجام آن کار را پیدا کرده اند . . شادی کودکی را مجسم 

کنید وقتی که او دکمه صحیح را فشار میدهد و خرس نمایش داده میشود . تصور کنید 

شادی بیشتر او را وقتیکه مادر یا پدرش به او توجه می کنند و به او می گویند چه کار 

خوبی کردی که این مسئله را حل کردی .

احساس مثبت عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان از طریق بازی و تعاملاتی که آنها 

با بزرگسالان در زندگی شان دارند رشد می کند . والدینشان و دیگرانی که بچه آنها 

را دوست دارد به آنها پیامهایی مانند این می دهند : شما باهوش هستید . شما در 

حساب کردن بعضی چیزها خوب هستید دوستتان داریم ما رو شاد می کنید .

 ما از بودن با شما لذت می بریم . این پیامها احساس خویشتن کودک را رشد میدهد .

 

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

به کودکتان نشان دهید چه قدر عاشقش هستید زیاد به او لبخند بزنید ، در آغوشش 

بگیرید و او را ببوسید . به اکتشافات کودک رغبت نشان دهید . مثلا : شالی که 

صورت من را مخفی کرده بود را از روی صورتم  کشیدی . من اینجام . مامان 

رو پیدا کردی !

 
منبع :
 
 ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

سه : به بچه تان کمک کنید که بتواند یک مشگل گشای خوب باشد :

 

وقتی که کودکتان می خواهد کار جدیدی را انجام بدهد شما می توانید تنها با 

کمک کردن به او نه انجام دادن آن به او کمک کنید که اعتماد به نفسش رشد کند .

 همینطور وقتی که بچه تان با یک مشکلی مواجه می شود ، دخالت نکنید .

 

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

وقتی که کودکتان می خواهد یک  قطعه گرد را در یک سوراخ جا بدهد و یا موقعیکه

 او می خواهد بایستد به او کمک کنید .

در فعالیت هایی که برای کودک تان دشوار است به او کمک کنید . 

این بدان معنی است که این کار بیشتر از آنکه برای بچه جالب باشد سخت است اما

در حد توانایی اش است .

برای مثال : کودک تان در ذهن خود این مسئله را حل کرده که کدام دکمه اسباب 

بازی اش را فشاردهد که حیوان مورد نظرش نمایان شود .  در مرحله بعد یک

 اسباب بازی به او بدهید که وسایل مختلفی دارد (نه فقط یک دکمه) که شکل حیوانات

 را ظاهر کند .

بوسیله کلمات و خطوط چهره تان کاری را که کودک تان دارد انجام می دهد تایید کنید .

 شما روی یک چیزی به سختی دارید کار می کنید که آنرا به اتمام برسانید .

وقتیکه او موفق می شود شما نیز در لذتش سهیم می شوید .

ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

 

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

چهار : برای فرزندتان الگو باشید :

 

واکنش تان مناسب باشد . کودکان اول  و قبل از همه از شما بوسیله نگاه کردن 

و تقلید کردن می آموزند . وقتی شما با کودک تان داخل یک موقعیت جدیدی 

می شوید یا با اشخاص جدیدی  ملاقات می کنید ، او نگاه می کند ببینید واکنش 

شما چیست . اگر شما آرام و با اعتماد به نفس  و شاد باشید این به او اجازه میدهد

 که بفهمد آن شخص یا مکان امن است علاوه بر این او احساس  اعتماد به نفس 

و امنیت خوبی می کند .

درباره جدایی ازکودک تان فکر کنید . موقع جدایی از شما او را در آغوش بگیرید

 و ببوسید و با مهربانی به او بگویید یک روز بزرگ خواهی داشت او احتمالا

 بیشتر احساس امنیت و سازگاری می کند .  اما موقع خداحافظی اگر او شما را 

مضطرب و نگران ببیند آنوقت احساس نگرانی و اضطراب  او را در چهره اش 

می ببینید .  . بچه ها در تفسیر حالت چهره ، تن صدا  و حتی سطح تنش در بدنمان

خیلی ماهر هستند .

به عبارت دیگر موقعیکه شما با یک موقعیت چالش برانگیز روبرو می شوید 

موقعیکه بچه تان می بیند که شما آرام هستید و تسلیم مشکل نمی شوید این به او نشان

 میدهد چه طوری او نیز وقتی که با یک موقعیت چالش برانگیز مواجه می شود آنرا

 مدیریت کند . و این اعتماد به نفس او را ارتقا می دهد .

 

شما چه کار میتوانید بکنید :

 

از عکس العمل های خوتان آگاه باشید . وقتیکه شما با یک موقعیت چالش برانگیز

 مواجه می شوید  اعتماد به نفس  و پایداری را از خودتان بعنوان الگو نشان دهید .

 بچه شما از برخورد شما یاد می گیرد .

منبع :

 

ترجمه مقاله زیر توسط مهدی معتقد  :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families

 





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

 

پنج : برای کودک تان برنامه ریزی کنید :

 

آشنا کردن کودکان به آنچه که باید به ترتیب انجام دهند به احساس امنیت ، اعتماد به نفس 

کمک می کند .  اگر برنامه های روزانه به همان روش و در  همان زمان هرچه کاملتر اتفاق 

بیفتد مفید تر خواهد بود . برای مثال : بعد ازحمام ، وقت زمان داستان ،  سپس یک لالایی ، 

و سپس نوبت خواب است . وقتیکه بچه ها این ترتیب برنامه ها را میفهمند آنها  می توانند 

خودشان  را برای این تغییرات آماده کنند .  و وقتیکه آنها درباره آنچه که در آینده اتفاق خواهد 

افتاد نگرانی ندارند ، آنها می توانند بر روی کار مهم  کودک که همان بازی کردن ، آموختن 

و تماس با شما است تمرکز کنند .

 

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

برای زمانهایی که برنامه های کودک تان آزاد است برنامه ریزی کنید . همیشه زمانهایی 

هست که برنامه  کودک تان آنطوریکه قبلا برنامه ریزی کردید پیش نمی رود . مانند زمان 

مسافرت به خانه مادر بزرگ  و پدر بزرگ . از پیش برای این زمانها برنامه ریزی کنید . 

اگر شما بتوانید کمک کنید بچه تان نوعی همسانی یا سازگاری را ببیند برنامه هایی مثل 

خوردن و خوابیدن آسانتر خواهد بود . برای مثال شما می توانید  پیشبند و قاشق و پیاله 

خودش را برای غذا خوردن همراه داشته باشید و حیوان مورد علاقه اش را ، 

و کتاب داستان و شمد خواب خودش را همراه بیاورید . بپذیرید بعضی تغییرات پیش می آید 

که بخصوص برای  بچه تان ممکن است سخت باشد . شما می توانید همه کارها را درست 

انجام دهید (برنامه های دوست داشتنی و سازگارانه را تنظیم کنید )

اما بچه شما گاهی اعتراض خواهد کرد . زمان خواب اغلب یکی از این اوقات است . زمان 

خداحافظی کردن با مادر در هنگام خواب برای خردسالان  می تواند سخت باشد ( با اطمینان

 با لحن مثبت  و خوش به او شب به خیر بگویید ). (به خاطر بیاورید کودک تان می بیند شما 

چه احساس خوبی دارید ).

عشق به شما می تواند بعنوان جایگزین شما می تواند به او کمک کند و منبع آرامشی برای 

کودک تان باشد .  او را خوشحال کنید او برایش جدایی شب آسانتر میشود.

انعطاف پذیر باشید :  در زمانیکه  موقعیتهای جالبتری  ایجاد میشود  برنامه های روزمره 

را تغییر دهید و برده برنامه های قدیم نشوید .  در یک غروب زیبای تابستانی  دست  کودک تان 

را بگیرید و او را بیرون  ببرید که قدم بزند حتی اگر درست زمان قبل از خوابش است .  این 

 رفتارهای غیر معمولی هستند که  خاطرات  (برای شما و بچه تان ) را می سازند .

 
 منبع :
 

ترجمه مقاله زیر توسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

شش : اجازه بدهید کودک تان کارهای بیشتر و بیشتری انجام دهد :

 

کودکان برای اینکه در یک مهارت جدید خبره شوند نیاز دارند هرچه بیشتر 

تمرین کنند . به غرور کودک فکر کنید وقتی که او سرانجام جغجغه را چنگ 

میزند و آنرا به کمک خودش در دهانش می گذارد . کودک از طریق تکرار 

موفق میشود . یکی از راههایی که کودکان حس اعتماد به نفس و خود ارزشمندی شان

را شکل میدهند غلبه کردن بر یک چالش است .

 

شما چه کار می توانید بکنید :

 

صبور باشید . هنگامی که تکرار می تواند حوصله بزرگسالان را سر ببرد ، برای 

بچه ها جالب و با اهمیت است . بچه ها از حرکت دادن و به دهان گذاشتن جغجغه 

برای یک مدتی می توانند کاملا خشنود شوند . بنابراین مهم است که اعمال کودک تان 

را بپذیرید و صبر کنید که کودک تان شما را آگاه کند که او برای

کار جدیدی آماده است .( اوممکن است اسباب بازیها را زمین بیندازد ، به دور از

 سوژه حرکت کند یا صداهای غیر معمول از خود بسازد ).

به کودک تان کمک کنید که چیزهای مورد علاقه اش را به روشهای جدید جستجو کند . 

آیا بچه شما کشوهای آشپزخانه را باز و بسته می کرد ؟ حالا سوژه های دیگر را که

 تجربه مشابهی را ارائه می کند به او بدهید . 

جعبه مقوایی با یک فرفره که روی آن می چرخد را به او نشان بدهید و پتو را روی

 یک چارپایه بیندازید تا او پتو را کنار بزند و ببیند که زیر آن چیست .

 

 منبع :

 

ترجمه مقاله زیر توسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families

 




تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد
در صورتی  که تیروئید شما ، مغز یا سیستم عصبی شما باعث بیش فعالی
 
تان میشود ، پزشک  میتواند برای درمان کردن مشکلات اساسی به شما
 
دارو تجویز کند . بیش فعالی همچنین میتواند بوسیله اختلال هیجانی ایجاد
 
شود . اگر علت بیش فعالی تان این باشد ، شما بوسیله متخصص بهداشت
 
روانی درمان خواهید شد . متخصص بهداشت روانی بررسی خواهد کرد
 
نشانه هایتان را برای تصمیم گرفتن اینکه وضعیت چگونه میتواند باشد .
 
وقتی که وضعیت (بیماری) تشخیص داده شد ،  شما ممکن است دارو 
 
دریافت کنید یا برای کنترل بیش فعالی معالجه شوید . 
 
درمانهای رایج به کار برده شده برای درمان بیش فعالی 
 
عبارتند از :
 
درمان شناختی رفتاری
 
گفتار درمانی
 
اهداف درمان شناختی رفتاری تغییر دادن الگوی رفتار و تفکر شما است .
 
گفتار درمانی بحث کردن درباره نشانه هایتان با درمانگر را شامل میشود .
 
درمانگر میتواند به شما یاد بدهد که چطوری با این وضعیت مواجه شده
 
و اثرات آنرا کاهش دهید .
 
تجویز دارو :
 
وقتی که درمان کافی نیست ، شما نیاز به گرفتن دارو برای کنترل نشانه ها
 
از مغز دارید . این داروها اثر آرام بخشی دارند . آنها اغلب برای کودکان و بزرگسالان
 
تجویز می شوند . 
 
این داروها شامل :
 
دکسمتیل فنیدات ( فوکالین)
 
دکسترو آمفتامین و آمفتامین (آدرال)
 
دکسترو آمفتامین (دکسدرین، دکستروستات)
 
لیسدیم فتامین (وای وانس) 
 
متیل فنیدات (ریتالین)
 
بعضی از این داروها اعتیاد آور هستند . پزشک یا پرستار شما به شما آگاهی 
 
خواهد داد . شما باید همچنین برای اجتناب از محرکهایی که میتواند نشانه ها
 
را ایجاد کند آگاه شوید . رایجترین محرکهایی که باید از آنها اجتناب کنید کافئین 
 
و نیکوتین هستند .
 
نویسنده : شاون گودوین . 
 
مترجم : مهدی معتقد
 
 
 
 
 






تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

یش فعالی چطوری تشخیص داده میشود ؟

 
اگر شما یا کودکتان علایم بیش فعالی را نشان میدهند
 
، با پزشک تان صحبت کنید . پزشک شما سئوالاتی درباره
 
نشانه هایتان خواهد پرسید . سئوالات متمرکز خواهد شد 
 
بر روی وقتی که نشانه ها شروع شدند و همچنین درباره
 
تغییرات اخیر در سلامت کلی شما . پزشک شما خواهد
 
پرسید چه داروهایی برای درمان وضعیت سلامت روانی 
 
یا پزشکی تان استفاده می کنید . 
 
سئوالات کمک خواهند کرد به دکتر که تعیین کند شما چه 
 
نوع بیش فعالی ای را نشان میدهید . این جوابها همچنین
 
کمک خواهند کرد به درجه بیماری ،که حالت جدیدی است یا
 
وضعیت بدتری است . جوابهای شما همچنین کمک خواهند 
 
کرد به پزشک تان که تعیین کند علت ،اثر جانبی ساده یک 
 
دارو است . 
 
علاوه بر این پزشک شما ممکن است نمونه خون یا ادرار را
 
برای بررسی کردن سطوح هورمونتان بگیرد . ناهماهنگی
 
هورمون تیروئید یا هورمونهای دیگر می تواند منتج به
 
بیش فعالی شود . اگر پزشک شما احساس کند این شرایط
 
روانی است ، او شما را به متخصص بهداشت روانی برای
 
درمان ارجاع خواهد داد .
 
منبع :
 
مقاله بیش فعالی 
 
نویسنده : شاون گودوین
 
مترجم : مهدی معتقد
 
 
 




تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد
بیش فعالی می تواند توسط بیماریهای جسمانی و روانی ایجاد شود .
 
شایعترین علل بیش فعالی شامل :
 
ADHD (اختلال بیش فعالی کاستی توجه )
 
پرکاری تیروئید (ترشح بیش از حد هورمون تیروئید )
 
اختلالات مغزی
 
اختلالات روان شناختی 
 
اختلالات سیستم عصبی
تشخیص دادن نشانه های بیش فعالی :
 
یک یا چند علامت میتوانند حضور داشته باشند . این به اختلال
 
بستگی دارد . کودکان بیش فعال میتوانند مشکل تمرکز در
 
 مدرسه را داشته باشند . آنها میتوانند همچنین رفتارهای تکانشی
 
را نشان بدهند . مانند :
 
صحبت کردن بی موقع ( پریدن در صحبت دیگران )
 
پرت کردن چیزها ( این نشانه نوعی در سندرم توره دیده میشود )
 
کتک زدن دانش آموزان دیگر
 
بیش فعال بودن
 
بزرگسالانی که بیش فعالی را نشان میدهند همچنین میتوانند
 
 نشانه های زیر را نشان دهند :
 
1 مشکل تمرکز در سر کار
 
2 توجه کوتاه مدت 
 
3 اشکال در به خاطر سپردن خرده اطلاعات ، شماره ها ، نام ها
 
 
 
اگر فرد درباره شرایط پریشان شود ، اضطراب یا افسردگی میتواند
 
اتفاق بیفتد . بزرگسالانی که بیش فعالی دارند احتمالا این نشانه ها
 
را مانند کودکان نشان میدهند . 
 
منبع : 
 
مقاله بیش فعالی
 
نویسنده : شاون گودوین
 
مترجم : مهدی معتقد
 
 
 






تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد
 
 
سه شنبه 2 تیر 1394-07:24 ب.ظ



 
بیش فعالی به معنی فعالتر بودن نسبت به حالت معمولی
 
یا مطلوب است . در حالیکه بیش فعالی به علت آن مرتبط
 
است ، آن (بیش فعالی) با توجه به علل آن خصوصیات بسیار
 
متفاوتی دارد . رایجترین اینها شامل :
 
پرجنب و جوشی همیشگی
 
رفتار پرخاشگرانه
 
رفتار بدون فکر و بدون انگیزه (رفتار تکانشی)
 
به آسانی حواسپرت شدن
 
بسیاری از بیماریهای روانی مختلف و شرایط پزشکی بیش فعالی
 
را بعنوان نشانه ای دارند . افرادی که بیش فعال هستند می توانند
 
مشکلات دیگر را به سبب ناتوانی برای آرام ماندن یا تمرکز کردن
 
ایجاد کنند . برای مثال : بیش فعالی می تواند به مشکلاتی
 
در مدرسه یا محیط کار منجر شود . آن می تواند اختلال در
 
 ارتباطهای با فامیل و خانواده را ایجاد کند . آن (بیش فعالی) 
 
می تواند به تصادفها و آسیب ها منجر شود . و آن افزایش میدهد 
 
خطر سو استفاده از الکل و دارو را ، و رفتارهای جنایی دیگر .
 
اغلب بیش فعالی بیش از آنکه برای خود فرد مشکل ایجاد کند برای
 
اطرافیان آن شخص مشکل ایجاد می کند . مانند معلمان ، کارفرمایان
 
و والدین . 
 
اما افراد بیش فعال اغلب به سبب شرایط خودشان و سبکی که مردم به
 
آنها پاسخ میدهند ، مضطرب یا افسرده می شوند . 
 
یکی از اختلالات اصلی که بیش فعالی را به عنوان علامت نشان میدهد 
 
اختلال بیش فعالی کاستی توجه (ADHD) است . ADHD اختلالی است
 
که به سبب آن این فرد بیش فعال ، بی دقت و تکانشی می شود . 
 
این شرایط معمولا در سنین جوانی تشخیص داده می شود . اما بعضی
 
از افراد در بزرگسالی از این اختلال رنج می برند .
 
بیش فعالی قابل درمان است . برای رسیدن به بهترین نتایج ، درمان
 
به موقع احتیاج است .
 
منبع :
 
مقاله بیش فعالی . نویسنده : شاون گودوین
 
مترجم : مهدی معتقد
 
 




تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد