انواع تیزهوشها : 1_ تیزهوش های خلاق :
مشاوره و روانشناسی

علاوه بر هوش سرشار ، برتری این افراد برای خلق و ایجاد مسائل هنری و ابداع

از همان ابتدا مشخص است . عقیده بر این است که برای توفیق در ایجاد آثار هنری 

باید مراحل مختلفی طی شود و عبور از این مراحل لازمه دست یافتن و خلق هنر است .

 

الف  - مرحله تهیه و آمادگی : 

در این مرحله کودک مسئله ای را مطالعه می کند و باهدایت و تشویق استادی که خود

نیز از قدرت خلاقانه برخوردار است انگیزه اولیه پیدا می شود . درک مشکل ، علاقه

و آمادگی برای حل آن از خصوصیات این مرحله است .

ب - مرحله پنهانی یا نهفتگی :

در این مرحله درباره آنچه آموخته یا مطالعه کرده تجزیه و تحلیل و روابط موجود را کشف

می کند . و قسمت هایی که با مطلب مورد نظر برای حل مشکل ارتباط دارند اهمیت

پیدا کرده و بقیه کم کم کنار گذاشته می شود . 

ج - جرقه فکری ( اشراق ) :

جرقه فکری ناگهانی صورت می گیرد و در واقع بصیرت و دانایی به اندیشه می رسد

. در این مرحله اگر اندیشه با استدلال منطقی همراه گردد مشکل حل می شود .

د - مرور و تکرار :

کودکان تیزهوش برای رسیدن به هدف نهایی مرتبا مسئله را دنبال و تکرار می کنند 

و غالبا در خلوت به تنهایی کار می کنند . چون به مسائلی علاقه دارند که برای دیگران

چندان اهمیتی ندارد . 

 

مراحل فوق همیشه به طور یکنواخت پیشرفت نمی کند و زمان معینی لازم دارد تا به

مرحله پختگی برسد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد