یادگیری مشاهده ای (نظریه شخصیت آلبرت بندورا ) :
مشاوره و روانشناسی

بندورا معتقد است مشاهده به افراد امکان میدهد بدون انجام دادن هرگونه

 رفتاری ، یاد بگیرند . یعنی افراد از طریق مشاهده کردن رفتار دیگران یاد 
 
می گیرند . افراد با مشاهده کردن دیگران ، از دادن پاسخهای بی شماری
 
که ممکن است تنبیه به دنبال داشته یا تقویتی در پی نداشته باشند ، 
 
منصرف میشوند . اساس یادگیری مشاهده ای سرمشق گیری است .
 
یادگیری از طریق سرمشق گیری عبارت است از اضافه کردن به رفتار 
 
مشاهده شده و کسر کردن از آن و تعمیم دادن یک رفتار مشاهده شده
 
به موقعیت دیگر . به عبارت دیگر ، سرمشق گیری فرایند های شناختی را
 
در بردارد و صرفا تقلید یا کپی کردن نیست . سرمشق گیری از مطابقت دادن
 
اعمال فرد با دیگران فراتر است و بازنمایی نمادین اطلاعات و ذخیره کردن آن
 
بار یاستفاده در آینده را شامل میشود . 
 
چند عامل تعیین می کنند که آیا فرد در موقعیتی خاص از الگو یاد خواهد گرفت .
 
اولا افراد از کسانی که مقام بالایی دارند ، با کفایت و قدرتمند هستند بیشتر
 
از آنهایی که مقام پایینی دارند ، فاقد مهارت یا بی کفایت و ضعیف میباشند ،
 
سرمشق گیری می کنند . ثانیا ، خصوصیات مشاهده گر بر احتمال
 
 سرمشق گیری تاثیر می گذارد . افرادی که فاقد مقام ، مهارت ، یا قدرت هستند 
 
، به احتمال بیشتری سرمشق گیری می کنند . کودکان بیشتر از افراد مسن ،
 
و تازه کارها به احتمال بیشتر از افراد با تجربه ، سرمشق گیری می کنند . 
 
ثالثا ، پیامدهای رفتاری که الگو برداری می شود ، میتوانند بر مشاهده گر تاثیر
 
داشته باشند . هرچه مشاهده گر برای یک رفتار ارزش بیشتری قایل باشد ،
 
به احتمال بیشتری آن رفتار را فراگیری خواهد کرد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد