فرایندهای حاکم بر یادگیری مشاهده ای ( نظریه شخصیت آلبرت بندورا) :
مشاوره و روانشناسی

بندورا (1986) چهار فرایند حاکم بر یادگیری مشاهده ای را مشخص کرد :

 
توجه ، بازنمایی ، تولید رفتار ، و انگیزش .
 
1- توجه : قبل از اینکه کسی از الگو سرمشق گیری کند ، باید به او توجه
 
نماید . چه عواملی توجه را تنظیم می کنند ؟ اولا ، چون افراد فرصتهای 
 
بیشتری برای مشاهده کردن کسانی دارند که اغلب با آنها در ارتباط هستند
 
، به احتمال زیاد به آنها توجه می کنند . ثانیا ، الگوهای جذاب بیشتر از 
 
الگوهایی که جذاب نیستند ، مورد مشاهده قرار می گیرند . معمولا به 
 
شخصیت های محبوب در تلویزیون ، ورزشها یا فیلمها بیشتر توجه میشود .
 
در ضمن ماهیت رفتاری که الگو برداری می شود بر توجه افراد تاثیر می گذارد - 
 
آنها رفتاری را مشاهده می کنند که تصور می کنند برایشان مهم و با ارزش است .
 
2- بازنمایی : برای اینکه مشاهده به الگوهای پاسخ جدید منجر شوند ، این
 
الگوها باید به صورت نمادی در حافظه بازنمایی شوند . لزومی ندارد که بازنمایی
 
نمادی کلامی باشد ، زیرا برخی از مشاهدات به صورت تخیلی نگهداری می شوند .
 
با این حال رمز گردانی کلامی به فرایند یادگیری مشاهده ای سرعت زیادی می بخشد .
 
در ضمن ، رمز گردانی کلامی به افراد کمک می کند رفتار را به صورت نمادی مرور ذهنی
 
کنند . مرور ذهنی می تواند اجرای عملی پاسخ الگو برداری شده را نیز به همراه 
 
داشته باشد ، و این مرور ذهنی به فرایند یاد داری کمک می کند .
 
3 - تولید رفتار : بعد از اینکه افراد به الگو توجه کردند و آنچه را که دیدند به یاد
 
سپردند ، می توانند آن رفتار را تولید کنند . افراد در جریان تولید کردن بازنماییهای
 
شناختی به اعمال مناسب ، باید چند سئوال را درباره رفتار الگو برداری شده از
 
خودشان بپرسند : (( چگونه می توانم این را انجام دهم )) ؟ بعد از اینکه پاسخهای
 
مربوط را به صورت نمادی مرور کردند ، رفتار جدید را امتحان می کنند . آنها در حین
 
انجام دادن ، با این سئوال که (( مشغول انجام دادن چه کاری هستم )) ؟ خودشان
 
را زیر نظر می گیرند و سرانجام ، با این سئوال که (( آیا این رفتار را درست انجام
 
میدهم )) ؟ عملکردشان را ارزیابی می کنند . 
 
4 - انگیزش : یادگیری مشاهده ای زمانی خیلی موثر است که یادگیرنده ها 
 
برای انجام دادن رفتار الگو برداری شده ، انگیزش داشته باشند . توجه و بازنمایی
 
میتوانند به فراگیری یادگیری منجر شوند ، اما انگیزش  ،به اجرا گذاشتن آن رفتار 
 
خاص را تسهیل می کند . با اینکه مشاهده دیگران میتواند به فرد بیاموزد چگونه
 
کاری را انجام دهد ، اما آن فرد ممکن است میل به انجام دادن عمل لازم را 
 
نداشته باشد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد