علاوه بر هوش سرشار ، برتری این افراد برای خلق و ایجاد مسائل هنری و ابداع
از همان ابتدا مشخص است . عقیده بر این است که برای توفیق در ایجاد آثار هنری
باید مراحل مختلفی طی شود و عبور از این مراحل لازمه دست یافتن و خلق هنر است .
الف - مرحله تهیه و آمادگی :
در این مرحله کودک مسئله ای را مطالعه می کند و باهدایت و تشویق استادی که خود
نیز از قدرت خلاقانه برخوردار است انگیزه اولیه پیدا می شود . درک مشکل ، علاقه
و آمادگی برای حل آن از خصوصیات این مرحله است .
ب - مرحله پنهانی یا نهفتگی :
در این مرحله درباره آنچه آموخته یا مطالعه کرده تجزیه و تحلیل و روابط موجود را کشف
می کند . و قسمت هایی که با مطلب مورد نظر برای حل مشکل ارتباط دارند اهمیت
پیدا کرده و بقیه کم کم کنار گذاشته می شود .
ج - جرقه فکری ( اشراق ) :
جرقه فکری ناگهانی صورت می گیرد و در واقع بصیرت و دانایی به اندیشه می رسد
. در این مرحله اگر اندیشه با استدلال منطقی همراه گردد مشکل حل می شود .
د - مرور و تکرار :
کودکان تیزهوش برای رسیدن به هدف نهایی مرتبا مسئله را دنبال و تکرار می کنند
و غالبا در خلوت به تنهایی کار می کنند . چون به مسائلی علاقه دارند که برای دیگران
چندان اهمیتی ندارد .
مراحل فوق همیشه به طور یکنواخت پیشرفت نمی کند و زمان معینی لازم دارد تا به
مرحله پختگی برسد .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
این کودکان به مفاهیم مجرد توجه بیشتری دارند و بهتر ، سریعتر و بیشتر از دیگران
مطالب کتاب را یاد می گیرند و تعداد کتابهایی که خوانده اند به مراتب زیاد است .
این افراد خستگی خود را با خواندن کتاب برطرف می کنند و از خواندن و حل مسائل
لذت می برند و به قولی کتاب ممکن است آنها را به جایی برساند و در تحریک
سلولهای مغزی کمک زیادی بکند . از لحاظ نگارش نیز این افراد برتری دارند و تعداد
نوشته ها و رونویسیها زیاد است . به جای آنکه کتابی را بخرند عینا آنرا می نویسند
و استفاده می کنند و اوقات فراغت خود را به این صورت می گذرانند .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
در این کودکان یادگیری اعداد بهتر است . چون عدد یک مفهوم مجرد است
این افراد علاقه زیادی به ساختن اشیا ، کارهای دستی ، ریاضیات ، ارزیابی
، اندازه گیری و وزن کردن دارند و اشکال هندسی را تمیز و زودتر از موقع خود
یاد می گیرند . این کودکان ممکن است به تعلیمات کلاسیک رغبت زیادی
نداشته باشند و به مسائل فنی ، عینی و واقعی بیشتر از مسائل ذهنی علاقه مند
باشند . به علاوه در کارهای حرفه ای تیزهوشهای حرفه ای پیشرفت خارق العاده دارند .
در صورتی که به امور درسی نیز علاقه داشته باشند به علت یادگیری درسی و حرفه ای
میتوانند در کارهای صنعتی و ایجاد کارخانه ها به خوبی هدایت و رهبری این امور را
بعهده بگیرند . به علت بی علاقگی به تحصیل و درس ازمدرسه اخراج میشوند و به
کارهای حرفه ای خصوصی و صنعتگری می پردازند و اغلب نیز صنعتگران قابلی می شوند .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
این کودکان با وجود هوش زیادی که با آزمونهای مخصوص مشخص می شود
در یادگیری موفق نیستند . نکته جالب اینکه آموزگاران اکثرا گزارش میدهند
که این افراد قدرت درک ، نبوغ و بصرت کافی دارند ولی نمی دانند چرا نتیجه
امتحاناتشان خوب نیست .
بعضی عقیده دارند چون کودکان باهوش به سرعت درسها را یاد می گیرند
لذا مانند دیگران تمرین نمی کنند . به علاوه اغلب قبل از ورود به مدرسه بعضی
از درسها را یاد گرفته اند و توضیحات آموزگار باعث خستگی و بی حوصلگی آنها
می شود به همین دلیل ارتباط بین دانش آموز و آموزگار بهم می خورد .
گاهی اوقات علت بی علاقه گی به درس ناشی از مسائل خانوادگی است .
گرفتاری والدین باعث میشود کودک در جایی کار کند و مخارج زندگی خود و خانواده اش
را تامین نماید به همین دلیل در کلاس درس خسته است . دیر سر کلاس حاضر
می شود و از نظر عاطفی نیز روابط خوبی با والدین ندارد . والدین این کودکان
غالبا سواد چندانی ندارند و حتی به تحصیل کودک نیز توجهی نمی کنند و از او
انتظار دارند هرچه زودتر وارد بازار کار شود و پولی به دست بیاورد .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
این نوع بیماری با تشنجات توام با بیهوشی مشخص می شود و در بین عوام به
(( حمله غش)) معروف است . حملات به طور ناگهانی شروع شده و فرد بدون
آگاهی به زمین می خورد و سه مرحله انقباضی ، تشنجی و اغما یکی پس از
دیگری اتفاق می افتد .
در مرحله انقباضی عضلات بدن کشیده شده ، سر به عقب می افتد و بدن یکپارچه
و سفت و تنفس قطع می شود ، دستها خم و پاها منقبض می گردد . این مرحله
15 تا 50 ثانیه طول می کشد .
در مرحله تشنجی عضلات صورت ، دستها و تمام بدن دچار حرکت و تکان شدید
شده که با باز گرفتن زبان ، کف کردن دهان ، کبودی رنگ صورت و گاهی دفع ادرار
و گاز توام میشود . این مرحله 1 تا 3 دقیقه طول می کشد و بیمار وارد مرحله اغما
میشود .
در مرحله اغما بیمار به خواب عمیقی فرو می رود و باصدای بلند تنفس
می کند . این مرحله ممکن است چند ساعتی هم طول بکشد .
سه مرحله فوق باضافه مرحله اولیه که به (( اورا)) یا مرحله خبر کننده معروف است
و مربوط به محل ضایعه مغزی می باشد چهار مرحله صرع بزرگ را تشکیل میدهند .
(( اورا )) ممکن است حرکتی ، حواسی ، حسی ، روانی و احشایی باشد .
اورای حرکتی نظیر پیدایش بعضی حرکات غیر ارادی مانند دویدن ، گرفتن چیزی
یا به دنبال گشتن چیزی یا مزمزه کردن ، پرش عضلات ، تکرار کلمات و نظایر آنها باشد .
اورای حسی مانند احساس درد بخصوص در ناحیه شکم ، سوزش ، احساس سرما
و گرما ، مور مور شدن ، خارش و گزگز و بی حسی .
اورای حواسی به صورت توهمات بینایی ، چشایی و بویایی .
اورای روانی به صورت وحشت ، ترس ، فراموشی ، منگی و بهت ، از دست دادن حافظه .
اورای احشایی به صورت دردهای شکمی ، اسهال ، تنگی نفس ، سرفه و نظایر آن .
در پایان حمله موقعی که شخص به هوش می آید ، هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده
است ندارد و نسبت به آنچه پیش آمده بی اطلاعی کامل دارد . فقط احساس کوفتگی
و خستگی شدید می کند و اگر سابقه داشته باشد متوجه میشود که غش کرده است .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی .
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
در این نوع حمله ، کودک ناگهان در حالتی که هست ثابت می ماند ، فعالیت و حرکت
وی متوقف می شود ( آکی نیتیک) ، یا رنگ پریده به یک نقطه خیره می شود
و یا ممکن است تکانهای عضلانی مانند چشمک زدن ، پرش دستها و افتادن قاشق
و یا چنگال ، شانه انداختن ، دست تکان دادن (میوکلونیک) اتفاق افتد .
در این حالت بینایی و شنوایی وجود ندارد و بیمار چیزی حس نمی کند . پس از گذشت
2 تا 20 ثانیه مجددا فعالیت اولیه ادامه می یابد و شخص از آنچه در این مدت اتفاق افتاده
بی خیر است . این حالات اگرچه ظاهرا آرام هستند ولی چون غالبا تکرار می شوند
یادگیری کودک را مختل می سازند .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
تالیف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
صرع روانی حرکتی یکی از انواع شایع صرع است و همیشه با از دست دادن هوشیاری
توام نیست . این نوع صرع با تغییرات خلقی مانند پرخاشگری ، بی قراری شدید ،
نا آرامی ، حملات انفجاری ، خرابکاری و حتی تجاوز و قتل و سرقت ممکن است همراه
باشد . در کودکان تغییرات خلق و خو بصورت بهانه گیری ، حساسیت ، ناسازگاری
در منزل و مدرسه و به هم ریختن نظم کلاس درس دیده می شود .
فردی که از کودکی دچار صرع است و در کودکی نیز تغییر حالت خلقی سریعی دارد
زود متاثر می شود ، حالت تهاجم و مردم آزاری دارد ، کودکان همسال را مرتبا مورد
آزار شکنجه قرار می دهد به همین علت بیشتر مورد توبیخ و تنبیه والدین و دیگران
قرار می گیرد و این مسئله باعث احساس جدائی این کودکان با کودکان دیگر می شود .
بعلت حملات مکرر صرع و کاهش اکسیژن و تغذیه سلولهای مغز قدرت مقاومت در مقابل
عوامل مختلف از بین رفته و باعث واکنشهای غیر عادی و اختلال یادگیری کودک میشود .
این گروه به طور ناگهانی دچار خشم شده و حتی ممکن است کارهایی انجام دهند که
بر خلاف مصالح خود و دیگران باشد .
منبع :
روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
طبق آمارهای موجود 50 درصد کودکان مبتلا به صرع هوشبهری بین 100 تا 110 و در حدود
80 درصد هوشبهری بالاتر از 80 دارند . کودکان باهوش نیز در بین افراد مبتلا به صرع کم نیستند .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی .
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
حمله تشنجی نوعی اختلال فیزیو پاتولوژیک حمله ای گذرا در کارکرد مغز است
که بر اثر تخلیه الکتریکی خودبخودی و مفرط نورونها ظاهر میشود . بیمار مصروع
به کسی گفته می شود که اختلالی مزمن با مشخصه حملات تشنجی عود کننده
دارد . حمله یا رویداد حمله ای به خود حمله تشنجی اطلاق می شود . دوره های
غیر حمله ای را می توان به پیش از حمله ، پس از حمله و بین حملات تقسیم بندی
کرد . علایم موجود در رویداد حمله ای ، در درجه اول تابع موقعیت مکانی منبع حمله
در مغز و الگوی انتشار حمله تشنجی در مغز است . علایم بین حمله ای تحت تاثیر
رویداد حمله ای و سایر عوامل عصبی _ روانی و روانی _ اجتماعی نظیر اختلالات
روانی یا عصبی همزمان ، وجود عوامل استرس زای روانی _ اجتماعی و صفات
شخصیتی پیش از بیماری است .
منبع :
خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک
بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک
مترجم : دکتر فرزین رضاعی
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
دو طبقه عمده حملات تشنجی عبارتند از : نوع کانونی ( پارسیل ) و نوع منتشر .
در حملات تشنجی کانونی ، فعالیت صرع گونه در مناطق موضعی مغز ایجاد می شود .
حملات تشنجی منتشر تمامی مغز را در بر می گیرند .
منبع :
خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک
بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک
ترجمه : دکتر فرزین رضاعی
نوشته شده توسط : مهدی معتقد